Succesvolle hackathon over digitale veiligheid

17 november 2022

De eerste Spinoza hackathon was een groot succes. Maar liefst 92 leerlingen van 9 scholen doken in de online challenge om legaal de codes te kraken die docent Jelle Kool voor ze had uitgezet. We spraken Jelle en zijn leerling Rayn over deze spannende strijd: “Het leek wel een escaperoom.” 

Jelle Kool, sectiehoofd en docent MVI en docent wiskunde op François Vatel, vertelt hoe het idee voor deze wedstrijd ontstond: “Als privacy officer maak ik deel uit van een werkgroep die zich voor Scholengroep Spinoza bezighoudt met digitale veiligheid. Een van onze aandachtspunten is het vergroten van bewustwording rondom dit thema, zowel bij onze leerlingen als bij de docenten. Een hackathon leek ons een geschikte vorm hiervoor. Vanuit dat idee heb ik een challenge met allerlei wedstrijdelementen grotendeels zelf in elkaar gezet. Het idee was dat alle scholen tegelijk aan deze hackathon gingen starten en je de beste van je klas, van je school en zelfs van de hele scholengroep kon worden.”

Escaperoom
Rayn el Yakhlifi, vierdejaars Media Video en ICT op François Vatel, zag wel een uitdaging in de hackathon: “Ik houd van spellen waarbij je moet nadenken en problemen moet oplossen. En ik wilde natuurlijk proberen om te winnen. We kregen allemaal een eigen computer, zodat we niet bij elkaar konden spieken. Het spel begon met een Facebookaccount dat open stond. Via dat account kon je het wachtwoord vinden, waarmee je in iemands Gmail kon. Daar kon je weer allerlei informatie over die persoon vinden. Het leek wel een escaperoom!” 

Winnaars
In totaal hadden leerlingen een half uur de tijd om alle codes te kraken. Degene die de meeste antwoorden goed had binnen de snelste tijd, won. Rayn was binnen 13 minuten klaar en werd daarmee derde. “Ik had snel door hoe het werkte, maar omdat ik een paar vragen niet goed had gelezen, heb ik wat slordigheidsfoutjes gemaakt. Mijn klasgenoot en vriend Shurendi van Leenden was met 9 minuten de snelste van de klas en van onze school.” 

Iedere deelnemer aan de hackathon kreeg een certificaat. “Een oorkonde om aan te tonen dat je bewust met digitale veiligheid omgaat. Zo hadden we alleen maar winnaars”, legt Jelle uit. Al was Hamza Ghafouri uiteindelijk de beste en snelste van alle scholen. “Het belangrijkste is dat alle deelnemers zich er bewust van worden dat als je je wachtwoorden niet goed bewaakt, je online veiligheid in het geding komt. Na afloop heb ik daar nog voorbeelden van gegeven en laten zien hoe je dit, bijvoorbeeld met wachtwoordverificatie, kunt voorkomen.”

Opletten wat je post
Rayn is door de hackathon in ieder geval een stuk wijzer geworden. “Wat ik vooral leuk vond aan de hackathon is dat het echt had kunnen gebeuren. Als je je security niet goed onderhoudt, kan iemand al je gegevens stelen. En soms maken mensen in het echt ook die fout. Ik hoorde laatst nog dat iemand in een whatsappgroep een video had gedeeld waarin z’n ID-kaart te zien was. Dat is dus ook niet zo slim. Ik heb geleerd dat je goed moet oppassen met wat je post op internet. En dat als je softwareapplicaties gebruikt, je altijd extra veiligheidsmaatregelen moet nemen.”

Positieve geluiden
Ook Jelle kijkt positief terug op deze eerste editie. “Door bewustwording op zo’n laagdrempelige manier onder de aandacht te brengen, gaan leerlingen nog beter nadenken over wat ze delen. Dat is winst. Zelf vond ik het vooral spannend of alles goed zou verlopen deze dag. Ik ben extra voorzichtig geweest met het inrichten van de wedstrijd en heb de collega’s van goede instructies voorzien over hoe het werkte. Met digitale middelen kan er namelijk van alles misgaan, maar gelukkig klonken vanuit de andere scholen alleen maar positieve geluiden. Alles werkte, ging goed en het was ook nog leuk! Het geeft mij veel voldoening dat leerlingen en docenten plezier hebben gehaald uit deze hackathon.”

Voor herhaling vatbaar
Deelname aan de hackathon was facultatief, maar Jelle zou het mooi vinden als docenten of mentoren dit onderwerp in de reguliere lessen nog doortrekken. “En natuurlijk hoop ik dat volgend jaar mentoren al hun eigen leerlingen aandragen, zodat er nog meer leerlingen meedoen. Én collega’s, want ook voor medewerkers is er op het gebied van digitale veiligheid nog genoeg te leren. Misschien doen we dan wel een duel tussen leerlingen en docenten. Want dat de hackathon voor herhaling vatbaar was, dat is in ieder geval een feit.”



© 2024 Scholengroep Spinoza realisatie Knijnenburg Producties