Spinoza motiveert! - Baruchje 15 juni 2023

15 juni 2023

Beste collega’s,

In de laatste vergadering van het SDO hadden we Marcel van Herpen op bezoek. Hij was op onze Spinoza Inspiratiedag de key note-spreker met zijn verhaal ‘Weten wat je moet doen, als je niet weet wat je moet doen’. Iedereen die in het onderwijs werkt, komt in onvoorspelbare pedagogische situaties terecht. Juist dan is het van belang dat we werken vanuit een perspectief. En dat we als Spinozascholen werken vanuit een handelingsrepertoire.

Sinds die Inspiratiedag heb ik geluisterd naar meerdere podcasts van Marcel, waaronder Het mysterie van de goede leraar. Alle collega’s op school vormen samen een team dat de professionele inzet moet hebben om te zorgen dat de motivatie van kinderen toeneemt. Graag zou ik zien dat we op onze scholen aan de slag gaan met deze aanpak. Als teams hun handelingsrepertoire kunnen uitbreiden, kunnen we ook meer werken vanuit pedagogisch perspectief.

Natuurlijk zou ik hier kunnen schrijven over de inspectiebezoeken die hebben plaatsgevonden. Of over de bevindingen van de accountant naar aanleiding van de jaarrekening over 2022. Allemaal zaken die er zeker toe doen en waar we trots op kunnen zijn.

In dit voorwoord wil ik vooral aandacht vragen voor het besluit van de Raad van Toezicht om over te gaan tot uitbreiding van het College van Bestuur en voor het profiel dat voor die tweede bestuurder is opgesteld. Centraal in dat profiel staan het invullen van de uitgangspunten van ‘Spinoza on the move’ en de ontwikkeling van kwaliteitsbeleid binnen Spinoza. De mooiste zin in dat profiel: ‘De kern van onderwijs is het voorbereiden van leerlingen op de eisen van de samenleving.’

Het ministerie van OCW, de inspectie en de accountant schrijven voor dat we processen in kaart brengen en protocollen hanteren. Vorderingen van leerlingen moeten we zorgvuldig bijhouden met toetsen en toetsanalyses. Deze systeemeisen krijgen zoveel aandacht dat het lijkt of onderwijs gaat om het maken van toetsen. Echter: toetsen zijn geen doel, maar een middel: een middel om de vorderingen van de leerlingen in beeld te brengen. En niet alleen de vorderingen op het gebied van leer- en doevakken; ook de vorderingen in de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen. De ontwikkeling tot mens die mee kan draaien in de samenleving.

Daarom spreekt het mij aan dat Marcel van Herpen ons heeft gevraagd om meer oog te hebben voor onze pedagogische opdracht. Laten we de leerling voorop blijven stellen!

Hartelijke groet,
Peter Lamers
Voorzitter College van Bestuur


‘Fit is the shit’: na schooltijd sporten met je collega’s

In het kader van vitaliteit heeft iedere Spinozaschool zijn eigen aanvoerder voor het programma ASR Vitality. Tim Stolk, docent lichamelijke opvoeding, vervult deze rol op het St. Maartenscollege. Hij stimuleert collega’s bijvoorbeeld om een wandeling te maken of vaker de trap te nemen. En zo is hij de ‘Fit is the shit’-trainingen voor collega’s begonnen. “Het is heerlijk om na schooltijd samen te sporten. En iedereen doet mee op zijn eigen niveau.”

Naast zijn werk op het St. Maartenscollege geeft Tim bootcamptrainingen. “Dan moet je denken aan series van oefeningen waarbij je kracht en uithoudingsvermogen afwisselt”, vertelt Tim. “En omdat de meeste collega’s toch een zittend of staand beroep hebben, leek zo’n bootcamp me ook wel iets voor op school.” Zo is hij begonnen hij met een wekelijkse training, direct na schooltijd, voor iedereen die zin heeft om mee te doen. “Met een gezonde dosis gezelligheid, zodat mensen vooral het plezier van sporten ervaren. Het is niet op een vaste dag, om zoveel mogelijk mensen de kans te geven om mee te doen. We starten altijd direct na het laatste lesuur om 16.35 uur.”

Nieuwe gezichten en diehards
De precieze samenstelling wisselt per week, maar het is altijd een gezellige en diverse groep die meedoet. “We hebben collega’s van verschillende leeftijden en vanuit alle hoeken van de school: het docententeam, de administratie en de schoolleiding. Iedereen doet mee op zijn eigen tempo, intensiteit en niveau. De ene keer is het drukker dan de andere keer, maar we hebben toch altijd wel tussen de 6 en 15 enthousiastelingen.” En sommige van die collega’s blijken diehards, zegt Tim lachend. “Dat had ik van tevoren niet bedacht, dat er collega’s iedere week zouden terugkomen. Gaaf om te zien, natuurlijk.”

Succesvolle pilot
De ‘Fit is the shit’-trainingen zijn ingestoken als pilot en worden volgend schooljaar zeker vervolgd. “De collega’s zijn enthousiast en ook de schoolleiding wil de pilot graag doorzetten. We doen het nu alleen voor collega’s, maar misschien zou zoiets voor leerlingen ook wel interessant zijn.” Ook is Tim al gepolst om zijn bootcamps breder in te zetten binnen Spinoza, bijvoorbeeld tijdens een studiedag. “Ik sta daar zeker voor open. Zo maken we samen van vitaliteit een thema dat binnen de hele scholengroep blijft leven.”


“De energie die vrijkomt als je samen iets moois maakt, is magisch”

Na een aantal sobere jaren door de coronapandemie werd het hoog tijd voor wat nieuwe culturele energie op de scholen. Dat vonden in elk geval Ferry van der Klauw (St. Maartenscollege) en Angelique Schipper (Stichting Talentenloods). Ze sloegen de handen ineen om een ‘interscolair festival’ te organiseren dat voor verbinding en inspiratie zorgt. Volgend jaar februari is het zover. “We maken er een feestje van. Een feestje waar leerlingen ontzettend veel van leren.”

Het juiste moment
Tijdens de coronajaren was er op school weinig tijd en ruimte voor culturele activiteiten. “Logisch,” zegt Ferry, “we waren allemaal zo druk met het organiseren van ons onderwijs. De tijd en energie ontbraken en er mocht natuurlijk ook heel veel niet.” Hij miste de jaren van het Woord en Muziek Festival, dat 14 jaar lang voor verbinding zorgde op de Voorburgse scholen door kunst en debat. 

Toen er geleidelijk aan weer meer mogelijk werd, zocht Ferry contact met Angelique. Zij was als organisator van de Talentenloods al jaren bezig om een podium te bieden aan talentvolle jongeren. Ze zei direct volmondig ‘ja’ en van daaruit hebben ze samen doorgepakt. Angelique: “Dankzij de Talentenloods had ik al korte lijntjes met de wethouder. En de gemeente was ook direct enthousiast. Het was het juiste moment om weer iets moois op te bouwen.” 

Dat moois wordt een festival met een breed aanbod aan kunst en cultuur, dat de Spinozascholen én andere scholen uit de regio verbindt. “Hoe precies, dat moeten we voor een groot deel nog uitwerken”, zegt Ferry. “We roepen iedereen die dat leuk vindt dan ook op om met ons mee te denken. Over de naam van het festival bijvoorbeeld, maar ook over verrassende workshops of creatieve invalshoeken voor optredens.”

Talent stimuleren
Het interscolair festival is nadrukkelijk geen talentenjacht. “We willen het talent van leerlingen stimuleren en onderstrepen”, legt Angelique uit. “Dat kan liggen in muziek, dans of poëzie, maar ook in licht- en geluidstechniek, catering of decorbouw. Of totaal andere dingen waar we nog niet aan hebben gedacht.” Ferry: “We willen graag de creatieve energie naar boven halen bij leerlingen. Zodat ze zich vrij voelen om zich te laten zien op het podium en ook de waardering ervaren van het publiek.”

Creativiteit met inhoud
Een van de lessen die Angelique meeneemt vanuit de Talentenloods, is dat ze vorm ook koppelt aan inhoud. “Neem als voorbeeld even muziek: uit zichzelf kiezen leerlingen meestal een liedje dat ze gewoon mooi vinden. Dat is niet erg, maar ze kunnen er nog veel meer uithalen als ze een thema meekrijgen. Dan stimuleer je ze ook om na te denken over de tekst en de boodschap en kunnen er mooie combinaties ontstaan.”

Voor dit festival is dat thema ‘duurzaamheid’. In de volle breedte, legt Ferry uit. “We koppelen het aan de 17 ‘sustainable development goals’ van de Verenigde Naties, oftewel de duurzaamheidsdoelen. Het gaat dan over energie, klimaat en milieu, maar ook over bijvoorbeeld gendergelijkheid, goede gezondheid en het tegengaan van armoede en honger. We moedigen de leerlingen aan om zo’n onderwerp beet te pakken, zodat ze leren van elkaar in een mooie, kunstzinnige setting.”

Heb je ideeën voor het festival? 
Geef ze door aan Angelique (info@talentenloods.nl) en Ferry (klw@st-maartenscollege.nl)


"Het Spinozagevoel is sterker geworden de afgelopen jaren"

Na bijna acht jaar samen in de GMR te hebben gezeten, zwaaien ze na dit schooljaar af. Dat zouden ze oorspronkelijk vorig jaar al doen, maar het CvB vroeg Wilma van Rest (Veurs Lyceum) en Willem Korevaar (Dalton College) om er nog een extra jaar aan vast te plakken. “Zo hebben we onze opvolgers alvast kunnen inwerken, in een bijzonder jaar met de toetreding van de Delftse scholen tot onze scholengroep.” Nu geven ze vol vertrouwen het stokje door. En hopen ze collega’s en ouders te inspireren om ook hun bijdrage te leveren aan de medezeggenschap binnen Spinoza. 

Spinozagevoel
Wilma en Willem vormden de afgelopen jaren het dagelijks bestuur van de GMR van Spinoza. “We hebben ontzettend fijn samengewerkt en op veel punten iets kunnen bijdragen”, vertelt Wilma. “Toen we begonnen, waren de afzonderlijke scholen min of eigen eilandjes. We hebben het Spinozagevoel zien groeien en daar hebben we als GMR ook echt op ingezet. Elke school heeft een eigen identiteit en in zekere zin zijn we concurrenten van elkaar. Tegelijkertijd kunnen we er allemaal beter van worden als we goed samenwerken. Dat besef is de afgelopen jaren geleidelijk aan steeds sterker geworden.” Daar sluit Willem zich bij aan. “Voorheen werd er vooral over de afzonderlijke scholen gepraat. Tegenwoordig gaat het ook over besturen, over beleid dat de individuele scholen overstijgt. Dat is ook een verdienste van de GMR en daar mogen we best trots op zijn.”

Efficiënt samenwerken
Een andere ontwikkeling die Wilma en Willem zien, is die naar een meer efficiënte GMR. “We zijn bijvoorbeeld efficiënter gaan vergaderen”, vertelt Wilma. “Door digitale hulpmiddelen in te zetten en het voorwerk te verdelen, hebben we de vergaderingen korter en doeltreffender gemaakt.” De leden van de GMR brengen veel verschillende kwaliteiten in, onder meer via ouders die vanuit een andere achtergrond naar het onderwijs kijken. Of juist van vakcollega’s die hun eigen expertise inzetten. “Als je dat slim verdeelt en als iedereen vanuit zijn eigen specialisatie bepaalde aspecten van het GMR-werk oppakt, kun je veel voor elkaar krijgen zonder dat het je overdreven veel tijd kost. We zijn nu echt een geoliede machine.” 

Echt van invloed
Spijt van het extra jaar in de GMR hebben Wilma en Willem allerminst. “Natuurlijk streelt het je ego als je daarvoor wordt gevraagd”, zegt Willem. “Ik zag ook wel de noodzaak, gezien alle veranderingen in de scholengroep. Medezeggenschap is belangrijk voor een organisatie en dan heb je in zo’n periode het liefst een ervaren groep mensen. Bovendien hebben we, door de opvolgers al mee te laten draaien, voor een zorgvuldige en goede overdracht kunnen zorgen.”

“Het mooie van de GRM is dat je invloed hebt op het beleid van de scholengroep. Je wordt vroegtijdig meegenomen in wat er bestuursmatig speelt en kunt daarin echt iets veranderen. Vanuit je eigen expertise kun je iets toevoegen, of dat nu als econoom, wiskundige of iets totaal anders is.” Dat is ook Wilma’s ervaring. “Die invloed heb je zeker. Bovendien is de samenwerking met onze bestuurder bijzonder prettig. Hij vraagt ook ons advies of onze mening als dat formeel niet nodig is. Daar spreekt veel vertrouwen uit.”


Vmbo-leerlingen ‘s Gravendreef College laten op het Zomerfestival zien wat ze kunnen

Op het ’s Gravendreef College Leidschenveen is het deze week weer tijd voor het Zomerfestival, georganiseerd door de leerlingen van 3 vmbo. Ouders en andere familieleden van deze leerlingen zijn welkom op het schoolplein voor hapjes, drankjes en spelletjes. Lisanne Jonas, docent en coördinator beroepenplein op het SGDC, kijkt met trots naar haar leerlingen. “Het is zo mooi om te zien waar ze allemaal toe in staat zijn.”

Organisatoren en ondernemers
De kern van het Zomerfestival bestaat uit tientallen kraampjes op het plein, waar leerlingen met hun eigen ondernemingen staan: van stalletjes met pizzapunten tot tenten waar je met pijl en boog kunt schieten of slagroomtaarten kunt gooien. “De leerlingen organiseren alles zelf”, vertelt Lisanne. “We hebben een organisatieteam dat zich bezighoudt met alle zaken rond het festival als geheel. Denk aan indeling, planning, en stroomvoorziening. En we hebben de ondernemers die hun eigen minibedrijfje tot een succes willen maken. Zo dragen alle leerlingen bij op een manier die bij ze past.”

Leren in de praktijk
In de organisatie van het festival komt alles samen wat de leerlingen in de beroepsvakken hebben geleerd. “Het is voor hen een leuke manier om het geleerde in de praktijk toe te passen. Vaak zijn ze echt kapot na zo’n dag: ze starten vroeg, werken keihard tijdens het festival en zijn daarna nog bezig met afbouwen en opruimen. Dat geeft ze een goed en eerlijk beeld van wat er allemaal bij komt kijken als dit echt je werk is. De ene leerling zegt dan ‘dit nooit meer’, de ander vindt het helemaal geweldig.”

Motiverend
Met het Zomerfestival zetten de leerlingen ook een beeld neer van het vmbo als geheel. “Het laat op een heel natuurlijke manier zien waar deze leerlingen allemaal toe in staat zijn”, vertelt Lisanne. “Niet alleen aan ouders, maar ook aan de leerlingen zelf. Het werkt enorm motiverend als ze zien wat ze allemaal hebben geleerd en wat ze daarmee kunnen betekenen.” 

Ook onder collega’s is er veel betrokkenheid bij het Zomerfestival. Vanuit het vmbo-bovenbouwteam, waarvan alle collega’s van de beroepsvakken hun steentje bijdragen, maar ook uit de onderbouw. “Heel veel collega’s komen kijken. Ze zijn vaak positief verrast door de ontwikkeling van leerlingen die ze nog kennen uit klas 1 of 2. Mij laat het festival vooral zien dat leerlingen veel verantwoordelijkheid aankunnen. Vaak nog meer dan wij als docenten denken.”


Noodgeval! Wie kunnen wij voor jou bereiken?

 

Geen leuk onderwerp, wel belangrijk. Het kan namelijk nodig zijn dat wij een persoon in jouw naaste omgeving snel bereiken. Daarom is het belangrijk dat er een noodnummer geregistreerd staat in HR2day en dat dit nummer actueel blijft. We roepen je op om te checken of er van jou een noodcontactpersoon met telefoonnummer in HR2day staat. En of de gegevens actueel zijn.  Hoe je dat doet, lees je hier.

Ga naar het Interaction Center via de HR2day app of via: https://hr2day-7699.force.com/spinoza/apex/hr2d__LWCEmployeeInteractionCenter

Onder het kopje ‘Persoonlijke relaties’ kijk je of er een ICE (noodcontact) staat geregistreerd en of het telefoonnummer nog klopt. 

Als er geen noodcontact geregistreerd staat, of het telefoonnummer is niet meer actueel, ga dan onder ‘Acties’ naar ‘Nieuwe pers.relatie'. Je kunt daar een nieuw noodcontact invoeren of een bestaand nummer bewerken. Bij vragen kun je contact opnemen met de afdeling PSA via psa@scholengroepspinoza




Mooie successen op Gymnasium Novum

 

Dat er ontzettend veel talent rondloopt op onze Spinozascholen is geen verrassing. Op het Novum werd dit nog eens onderstreept door twee leerlingen die kort na elkaar in de prijzen vielen. Aurely Janssen uit klas 2 won de schrijfwedstrijd ‘One Page Challenge’ van Pelckmans Uitgevers; vijfdeklasser Aymen Elmarsse sleepte bij de landelijke debatwedstrijd ‘Op weg naar het Lagerhuis’ de beker in de wacht.


Nieuw systeem Kas & Pas voor meer betaalgemak

Vanaf 1 juni 2023 maken we binnen Spinoza gebruik van een nieuw systeem voor het verrichten van uitgaven: Kas & Pas. Dit systeem vervangt het huidige Simpled Card-systeem en is bedoeld voor kleine uitgaven op school en voor online aankopen.

Elke school heeft een eigen pas. Een collega van de administratie beheert deze. Koop je iets voor school, dan upload je daarna de bon in een online systeem, zodat de uitgave kan worden verantwoord. Eén keer per maand geeft een collega op de school, vaak de schoolleider, een akkoord op de uitgaven. 

Voordelen ten opzichte van het oude systeem:

  • gebruiksvriendelijker
  • online betalen
  • tikkies versturen vanuit de app en verrekenen (dus minder declaraties)
  • automatische koppeling met de financiële administratie
  • automatisch periodiek opladen van het saldo

Op 1 juni zijn alle contactpersonen in de scholen op het Buro van Spinoza bij elkaar geweest voor een eerste uitleg over Spend Cloud. Na de zomervakantie gaan we de passen ook gebruiken voor de reizen die vanaf het najaar gemaakt worden. We wensen alle gebruikers veel gebruiksgemak!


Uitbetaling werkdrukmiddelen 2022-2023

In de cao voor het voortgezet onderwijs zijn afspraken gemaakt over de inzet van de werkdrukmiddelen, zowel collectief als individueel. De individuele middelen zijn opgenomen in de vorm van 40 extra uren persoonlijk budget (PB40). Voor schooljaar 2022-2023 waren deze afspraken te laat bekend. Daarom is er in december 2022 al een deel (5/12) van deze 40 uren uitbetaald. In juli wordt het restant uitbetaald aan het personeel dat op dat moment in dienst is. Natuurlijk is de uitbetaling naar rato van de benoeming. Voor SC Delfland zijn aan het begin van dit schooljaar andere keuzes gemaakt. De medewerkers zijn daar in december 2022 door de directie van op de hoogte gesteld.



© 2024 Scholengroep Spinoza realisatie Knijnenburg Producties