Spinoza in verbinding - Baruchje 15 februari 2024

15 februari 2024

Beste collega's,

Dankzij de introductie van de doorstroomtoets in het basisonderwijs zullen we pas in maart starten met de aanmeldprocedure. Daardoor weten we pas een maand later hoeveel formatie nodig is voor komend schooljaar. Ook weten we nog niet wat het komende kabinet gaat doen voor het onderwijs. In de coronaperiode hebben we heel veel NPO-middelen gekregen. Op de meeste scholen zijn we buitengewoon effectief geweest in het inzetten van deze extra middelen. We hebben extra ondersteuning geboden aan onze leerlingen, een aantal klassen kleiner gemaakt en extra collega's aangenomen. Daarnaast hebben we de afgelopen twee jaar een stevige loonontwikkeling gezien in het VO. Bij het opstellen van de begroting voor komend schooljaar vallen de extra NPO-middelen weg, waardoor we gedwongen zullen worden om een aantal keuzes te maken. 

Hoewel de NPO-middelen straks op zijn, hebben vele van onze leerlingen nog steeds te kampen met de gevolgen van de coronaperiode. We moeten er rekening mee houden dat lontjes die korter zijn geworden voorlopig niet langer worden. We hebben op meerdere scholen te maken met leerlingen die ernstig met zichzelf in de knoop zitten. Het extra geld heeft deze problemen niet op kunnen lossen. Daarnaast zien we dat het ministerie vooral prioriteit legt bij de ontwikkeling van vaardigheden en cognitie, terwijl de sociale ontwikkeling van jongeren veel meer aandacht zou moeten krijgen. Als onderwijs staan we voor een grote uitdaging. Enerzijds ben ik bang dat de politiek hier geen soelaas gaat bieden. Anderzijds is er groot vertrouwen in de Spinoza-scholen: op onze scholen hebben we de afgelopen jaren veel voor leerlingen gedaan. Dat zien we zowel in onderwijsresultaten als in de tevredenheidsenquetes. 

Na de voorjaarsvakantie hebben we op 7 maart de Spinozabrede studiedag in de Fokkerterminal. Het thema dit jaar is ‘Wat jou beweegt, brengt ons verder!’ Veel collega's zijn betrokken bij de organisatie van deze dag. Er worden veel workshops verzorgd door collega's. We hopen iedereen te verwelkomen!

Met hartelijke groet,

Peter Lamers


'Verbinding is voor ons als Buro het uitgangspunt'

Léon

Léon van Es is sinds 1 januari 2024 directeur Buro bij Scholengroep Spinoza. Als manager Financiën en beheer heeft hij zich de afgelopen negen jaar al laten zien als een gedreven en breed inzetbare professional. Financiële zaken, ICT, huisvesting, bedrijfsvoering, controlling: Léon denkt en praat erover mee met expertise. “Ik vind het heerlijk om de onderlinge verbanden te leggen en na te denken over het grotere geheel.”

Wat is jouw rol als directeur Buro?

“Enerzijds geef ik leiding aan de collega’s op het Buro. Samen met de teams Financiën, HR, ICT, Onderwijskwaliteit en Huisvesting en beheer, die elk hun eigen expertise hebben, draag ik zorg voor een goede bedrijfsvoering en optimale ondersteuning aan de scholen. Daarnaast ligt mijn focus ook op het ontwikkelen, uitzetten en bewaken van het strategische beleid van onze scholengroep. We zitten als Buro in een overgangsfase, waarbij we ons meer proactief willen opstellen. We willen de verbindende factor zijn tussen scholen en bestuur. Ik vind het belangrijk dat we ons daarbij ook als Buro profileren; dat we een eigen identiteit hebben.”

Was die identiteit er nog niet?

“Nog niet genoeg, denk ik. We werden in het verleden vooral gezien als het verlengde van het bestuur, misschien wel als een controlemechanisme vanuit het bestuur. Het is ook niet voor niets dat we de naam ‘bestuursbureau’ een aantal jaar geleden hebben verruild voor ‘Buro’. Dat is een subtiel verschil, maar wel belangrijk. De aansturing vindt nu ook niet meer door de bestuurder plaats, het is een samenspel. Juist vanwege dat samenspel is deze functie als directeur Buro opnieuw in het leven geroepen. We hebben op basis van een extern onderzoek door de interim-HR-manager de rollen en taken binnen HR en het hele Buro anders verdeeld. Daarbij was verbinding het uitgangspunt: niet alleen tussen scholen en bestuur, ook tussen de Buro-afdelingen onderling. Ook dat is een taak voor mij: de eenheid van het Buro bevorderen.”

Merk je veel verschil met je vorige functie als manager Financiën en beheer?

“In mijn oude rol was ik meer met de details bezig: echt de diepte in op financiën, bijvoorbeeld. Nu verschuift dat meer naar de aansturing, het grotere plaatje. Ik vind het heel interessant om te zien hoe al die losse afdelingen en onderwerpen met elkaar samenhangen. Dit is mijn tiende jaar bij Spinoza en ik merkte dat ik toe was aan een andere rol binnen deze mooie organisatie. Het kwam perfect uit dat deze kans op mijn pad kwam.”

Wat maakt dat je zo graag bij Spinoza werkt?

“Ik vind het sowieso mooi om in een onderwijsorganisatie te werken: je voelt hier de passie voor de leerlingen en voor het onderwijs in het algemeen. En onze scholengroep is volgens mij ook wel speciaal. We zijn best groot, maar klein genoeg om verbinding te voelen met alle scholen. Klein genoeg ook om je betrokken te voelen bij alles wat er gebeurt in de organisatie en je met van alles te kunnen bemoeien – op een goede manier. En de sfeer is gewoon geweldig, dat is toch ook behoorlijk bepalend voor het werkplezier. Met plezier naar je werk gaan, leuk en uitdagend werk doen: dat is zo belangrijk. Tijdens overlegjes of bijeenkomsten schiet het vaak door mijn hoofd – en dat spreek ik dan ook uit –  dat we een fantastische club zijn met elkaar. Er valt hier ook genoeg lol te beleven. Zo vanzelfsprekend is dat niet, dus laten we dat koesteren.”


Susannah Herman nieuwe rector Gymnasium Novum

Susannah

Geen nieuw gezicht, wel een nieuwe rol. Susannah Herman is sinds 1 december 2023 rector van Gymnasium Novum. En omdat vast nog niet iedereen binnen onze scholengroep haar kent, stelt ze zich in dit Baruchje aan ons voor.

Ik ben Susannah Herman, ik ben 48 jaar en woon al heel lang in Leiden met mijn partner Michel. Ik geniet van alle vormen van cultuur: mijn museumkaart is een van mijn meest gebruikte passen, ik lees minstens 52 boeken per jaar en ik ga graag naar de bioscoop (van actiefilm tot arthouse). Ik drink al jaren minstens een glas champagne per week - dat kan ik iedereen aanraden, want het maakt het leven een stuk feestelijker.

In augustus 2000 begon ik als docent Klassieke Talen op het Huygens Lyceum. Daarvoor had ik op het Sint-Maartenscollege gewerkt, en daarvoor op het Gymnasium Sorghvliet (waar ik weg ben gegaan omdat ik niet op een categoraal gymnasium wilde werken). Ik had toen geen idee dat het Huygens later, samen met College Het Loo, een transformatie tot categoraal gymnasium zou doormaken, en al helemaal niet dat ik ooit rector van dat gymnasium zou worden, maar dat is wel gebeurd: per 1 december 2023 ben ik rector van Gymnasium Novum. Inmiddels kan ik me niet voorstellen dat ik ooit ergens anders zou willen werken, want het Novum is echt mijn school. Ik ben al sinds het begin betrokken in de ontwikkeling van de school en ik geniet elke dag van de leerlingen en de collega's. Ik blijk dus toch heel graag op een specifiek gymnasium te willen werken, maar dan moet het wel een heel bijzonder gymnasium zijn!  


Veurs Lyceum opent nieuwe bètavleugel

leerling technasium doet experiment met thee

Jeffrey Keus, wethouder onderwijs van de gemeente Leidschendam-Voorburg, opende eerder dit jaar de bètavleugel van het Veurs Lyceum. Daarna was hij samen met collega-wethouder Marcel Belt, waarnemend rector Guus Rus en docenten en medewerkers getuige van een aantal indrukwekkende demonstraties. “De nieuwe vleugel past perfect in het Technasium-onderwijs op onze school”, vertelt Guus Rus. “Het bubble tea-project dat we op dit moment in leerjaar 3 doen, is daar een mooi voorbeeld van.”

De nieuwe vleugel is mede dankzij een bijdrage van de gemeente tot stand gekomen. Duurzaamheid is daarbij een belangrijk uitgangspunt geweest. Alle lokalen zijn uitgerust met een moderne klimaatinstallatie, zodat de leerlingen les krijgen in een prettige en gezonde omgeving.

Bubble tea

De mavo 3-leerlingen die het vak Technologie & Toepassing volgen, zijn op dit moment met een van de eerste projecten op de nieuwe vleugel aan de slag. In ‘project bubble tea’ kruipen zij in de huid van R&D-analisten (research & development), met de opdracht om een nieuwe, veilige variant te ontwikkelen van het populaire drankje bubble tea. Een 14-jarig meisje in China belandde namelijk in het ziekenhuis doordat ze een bepaald ingrediënt, de tapioca-parels, niet goed kon verteren. Aan de leerlingen de uitdaging om een bubble tea samen te stellen op basis van alginaatballetjes. Een mooi voorbeeld van de projectmatige en praktische manier van werken op het Technasium.

Fitnessruimte

Ook voor de sportieve leerlingen op het Veurs was er mooi nieuws: behalve de nieuwe bètavleugel is er ook een gloednieuwe fitnessruimte geopend. Zowel leerlingen als docenten kunnen hier terecht voor onder meer cardio-oefeningen en krachttraining. De ruimte biedt nieuwe mogelijkheden voor de sportklassen van het Veurs.


Spinoza meets Montessori

Vorig jaar heeft Scholengroep Spinoza een intentieverklaring getekend met de basisschool Montessori Nieuw Vreugd & Rust en Vlietkinderen Kinderopvang. Uit deze samenwerking hopen we een plek te creëren waar kinderen van 0 tot 14 jaar montessorionderwijs kunnen volgen. Binnen Spinoza onderzoeken we nu of en hoe we een groep 9 en 10 kunnen toevoegen aan deze montessoribasisschool.

Hoewel wij hier een mooie kans zien voor de leerlingen uit onze regio, biedt dit ook mogelijkheden om als stichting te groeien in expertise door te onderzoeken welke andere mogelijkheden er zijn om goed onderwijs te organiseren. Zo geeft het ons bijvoorbeeld de ruimte om te ontdekken hoe wij de overgang van PO naar VO kunnen optimaliseren. We zien het tevens als een kans om een nog breder pallet aan onderwijsvormen aan te kunnen bieden. 

De wens om een onderwijsaanbod te creëren tot 14 jaar komt ook voort uit de landelijke discussie over hoe en wanneer we onze kinderen determineren. Op 12-jarige leeftijd voorsorteren op een examenniveau is mogelijk te vroeg in de ontwikkeling van het kind. Bovendien heeft een overstap naar een nieuwe school aan het begin van de puberteit wellicht meer impact dan een overstap op 14-jarige leeftijd. Zo kan er meer effectieve onderwijstijd worden gerealiseerd door kinderen later in te laten stromen in het VO. Kortom, we zien genoeg aanknopingspunten om het experiment aan te gaan.

Tijdens de Spinozadag kan je je verder laten informeren en meedenken over de kansen en uitdagingen van dit project. Wil je graag op de hoogte blijven van de ontwikkelingen of wil je graag meedenken in de denktank? Stuur dan een bericht naar: Nicole Thöne: mailto:tho@scholengroepspinoza.nl.


Leerlingen van het Grotius naar Model European Parliament

groepsfoto leerlingen MEP

Zeven leerlingen uit vwo 4 en 5 deden begin deze maand mee aan de regionale conferentie van het Model European Parliament (MEP). Drie dagen hielden ze zich bezig met felle debatten over de onderwerpen landbouw, economie, consumentenbescherming, werkgelegenheid, defensie en milieu. De Grotius-leerlingen uit vwo 4 vertegenwoordigden Zweden en moesten met tien andere landen (en dus andere scholen) resoluties opstellen over diverse probleemstellingen. De leerlingen uit vwo 5 deden vorig jaar mee aan de regionale conferentie en zijn nu voorzitter van een commissie en hoofdredacteur van het persteam. Het MEP was hard werken, maar tussen de vergaderingen door kletsten de leerlingen bij of leerden ze nieuwe mensen kennen. En tussendoor was er soms zelfs tijd voor een potje galgje.


Gastles van de burgemeester op het Sint-Maartens

burgemeester en leerling voor de klas

Op vrijdag 9 februari kregen havo- en vwo-leerlingen van het Sint-Maartenscollege les van burgemeester Martijn Vroom en wethouder van onderwijs Jeffrey Keus van de gemeente Leidschendam-Voorburg. De les ging over het reilen en zeilen van het bestuur in een gemeente. De onderwerpen jeugdzorg en parkeerproblemen kwamen als eerste ter sprake. Ook kennis van de verzorginsstaat en de pluriforme samenleving kwamen aan bod. De lessen dragen bij aan bewustwording van sociale cohesie en het belang van actieve deelname in onze samenleving.



© 2025 Scholengroep Spinoza realisatie Knijnenburg Producties