Samen naar een toekomstbestendige onderwijsorganisatie vanuit ‘Spinoza on the move’

15 december 2023

Het visiedocument Spinoza on the move brengt ons als scholengroep in beweging. Twee groepen Spinoza-collega’s volgen dit schooljaar de training ‘Ruimte houden voor innovatie’, waarin ze aandacht besteden aan veranderprocessen en hoe je daarbij de hele organisatie betrekt. Léon van Es, manager financiën en beheer: “Eén van de dingen die we al hebben ervaren: verandering begint bij verbinding.” 

Scholengroep Spinoza is als organisatie de laatste jaren flink gegroeid als gevolg van de fusie. Léon: “We merken dat we als Buro niet altijd kunnen voldoen aan de verwachtingen die leven. Dat heeft enerzijds alles te maken met de onderbezetting die er was (en deels nog is). Inmiddels zijn er al mensen bij gekomen, maar bijvoorbeeld als het gaat om onderwijskwaliteit hebben we nog niet alles ingevuld. Dat is één kant van het verhaal, maar we denken dat we ook op andere manieren slagvaardiger kunnen worden. Denk aan het verbeteren van de interne communicatie en het professioneler inrichten van processen in de organisatie.” Om op die vlakken een professionaliseringsslag te kunnen gaan inzetten, volgen zowel medewerkers als leidinggevende de training ‘Ruimte houden voor innovatie’. 

Verandering begint bij verbinding
De training van Ruimtehouders is speciaal ontwikkeld voor organisaties die een verandering willen inzetten en daarbij het hele team mee willen krijgen. Een belangrijk aspect daarbij is dat de verandering ook vanuit de mensen zelf moet komen. Léon: “Je leert in deze training onder andere hoe je zelf bijdraagt aan verandering. Je kunt pas met elkaar een verandering in gang zetten als er eerst sprake is van verbinding.” Daarom start de training op een persoonlijke en kwetsbare manier, onder andere met een ‘back bone’-oefening. 

“Waar het om draait in zo’n oefening, is dat je inzicht krijgt in waar jij energie van krijgt, waar jouw drive ligt. De onderwerpen liggen op een vel papier op de grond, dat zijn onder meer geschiedenis, leiderschap en ambities. Vervolgens stap je naar het onderwerp waar je het over wilt hebben en vertel je wat dit voor jou persoonlijk betekent.” Dat levert een kwetsbare en mooie setting op waarin collega’s heel open vertellen en elkaar goed leren kennen. “Ik vond het mooi om collega’s op een heel andere manier dan normaal te zien en spreken. Dat werkt echt verbindend.” 

Net als Leonie Drabbe, die deze training ook volgt, paste Léon diezelfde aanpak toe op het Buro bij enkele collega’s. Léon: “Met mijn directe collega’s zijn we op een vergelijkbare manier aan de slag gegaan, door eerst het persoonlijke gesprek te voeren. Dan merk je dat er daarna ruimte ontstaat om het over de organisatie te hebben.” 

3TO-overleg
Medewerkers en leidinggevenden volgen een afzonderlijke training, maar vinden elkaar in een 3TO-overleg. 3TO staat voor ‘Teamtraject Transitie naar Toekomstgericht Onderwijs’. Dit teamtraject richt zich op het vernieuwen van het onderwijs op een integrale manier. De bedoeling is uiteindelijk dat je niet alleen enkele lessen of processen verandert, maar dat je hele team, school en scholengroep in beweging komt. Léon: “Onder begeleiding van een externe trainer spreken we over wat we willen veranderen en hoe we dat willen doen. We hebben inmiddels de eerste bijeenkomsten gehad, waarin we ook weer begonnen vanuit de persoonlijke benadering. Tot en met de eerste helft van 2024 hebben we nog een aantal bijeenkomsten, waarin we steeds concreter tot antwoorden en plannen komen.”

Vanuit verbinding naar verandering, dat vat het traject mooi samen volgens Léon. “De trip naar Terschelling met schoolleiding, bestuur en Buro heeft daar ook zeker aan bijgedragen.”



© 2024 Scholengroep Spinoza realisatie Knijnenburg Producties