Baruchje 2022/02

24 juni 2022

Beste collega's,

Het is gebruikelijk om aan het eind van een schooljaar de belangrijkste gebeurtenissen even de revue te laten passeren. Maar als er heel veel is gebeurd, wordt het overzicht heel lang. Of er wordt een scherpe grens getrokken tussen hoofd- en bijzaken. Echter, welk criterium hanteren we dan om die keuze te maken? Is de opening van een schooljaar met het verplicht dragen van mondkapjes nou een hoofd- of een bijzaak? En wat te denken van de online lessen na de hernieuwde lockdown? Deze gebeurtenissen zijn van een andere orde dan de inval door Rusland in Oekraïne. Maar door de toestroom van Oekraïense vluchtelingen hebben ze alle een behoorlijke impact (gehad) op het onderwijs.

Ondanks personeelstekorten en een hoog ziekteverzuim geven de slagingspercentages de burger moed. Natuurlijk is dat een prestatie van de leerlingen die examen hebben gedaan, maar de inzet van alle docenten, medewerkers en bestuurders op onze scholen heeft daar wel de basis voor gelegd. Ik ben trots dat we er met z'n allen weer in zijn geslaagd om dit mogelijk te maken.

Leerlingen hebben nu te maken gehad met drie schooljaren met corona-beperkingen. Er zijn leerlingen die hiermee goed om kunnen gaan, maar het merendeel is gebaat bij de sociale contacten van 'normaal onderwijs'. Het ontwikkelen van normen en waarden gebeurt door die sociale contacten. En we merken dat leerlingen wat dat betreft een tijdje 'droog hebben gestaan'. Daarom ben ik blij met alle schoolreizen, excursies, feesten, gala's en toernooien die de afgelopen maanden georganiseerd zijn.

Van een heel andere orde was de toetreding van de Grotius-scholen uit Delft tot Scholengroep Spinoza. Dat de gesprekken, die in het voorjaar van 2021 begonnen, al per 1 januari jl. hun beslag zouden krijgen hadden weinigen voor mogelijk gehouden. Hier is door veel mensen intensief aan gewerkt en dat werk is nog niet afgelopen. Maar de integratie van Grotius in Spinoza is een feit.

Een andere succesvolle afronding vormt de sleuteloverdracht van de nieuwbouw van Veurs Voorburg. De verhuizing van de Van Horvettestraat naar de Rijnlandlaan 'giet oan'. De officiële opening van de nieuwbouw zal na de zomervakantie plaatsvinden.

Per 1 april jl. heeft Remco Hulsbergen de overstap gemaakt naar een school in Leiden. Omdat Remco directeur was van twee scholen, is er dus op twee plaatsen een vacature ontstaan. Op François Vatel vmbo heeft locatiedirecteur Marco van Wijngaarden het stokje van Remco overgenomen. Verderop in deze nieuwsbrief stelt hij zich voor. Op Veurs Voorburg vmbo is Conny Bruggeman benoemd tot interim-directeur. Conny is al werkzaam geweest op meerdere scholen binnen Spinoza.

Ook in Delft zijn er diverse ontwikkelingen geweest op personeelsgebied. Directeur Patrick van der Mark (ook hij stelt zich verderop in dit nummer voor) van PrO Grotius en ISK Delft zal voor het ISK-deel voorlopig ondersteund worden door Mariska Davids, die als interim-locatiedirecteur aan de slag gaat. Daarnaast zal zij ook op het Grotius College als projectleider de schoolleiding ondersteunen.

Er is kortom weer een hoop gebeurd dit schooljaar. In de wetenschap natuurlijk dat er na de vakantie weer een nieuw schooljaar met nieuwe leerlingen en nieuwe examenkandidaten ligt te wachten. Maar vooral een jaar waarvan ik hoop dat het 'wat normaler' zal verlopen. Een jaar waarin de leergemeenschap Spinoza verder kan groeien; voor elkaar, door elkaar en met elkaar.

Ik wens jullie een hele fijne zomervakantie!

Peter Lamers
Bestuursvoorzitter Scholengroep Spinoza

 


 

Geslaagd!

Voor de meeste examenleerlingen was de uitslag al eerder bekend, maar de leerlingen in het vmbo-kader en -basis moesten tot 15 juni in spanning afwachten of ze geslaagd waren. Dat kwam doordat deze leerlingen hun examens konden verdelen over twee tijdvakken. Op al onze vmbo-scholen was die dag een groot feest. Heel veel leerlingen zijn in het eerste tijdvak geslaagd voor hun examen. Nog een klein groepje moet even doorbijten in de andere tijdvakken, maar met de juiste inzet en begeleiding zal het hen hopelijk ook lukken om het felbegeerde diploma te halen.

François Vatel 100% score
Op François Vatel vmbo werd enthousiast gereageerd op de behaalde 100% score. “We hebben dit jaar echt ingezet op maatwerk, omdat elke leerling iets anders nodig heeft om het examen op een goede manier te maken. Wij zijn erg trots op dit resultaat. Dit is echt teamwork geweest tussen de leerlingen en het team van de Vatel,” zegt docent economie Marian van Schie.

Alle leerlingen kwamen naar school om hun cijferlijsten op te halen. Die lijsten werden al snel met elkaar gedeeld, want de cijfers die erop staan zijn te mooi om niet te delen. “Mevrouw moet u zien, ik heb gewoon een 9,6 voor uw vak,” laat een leerling aan de docent Engels weten. Met een dikke knipoog antwoordt de docent: “Ik wist het hele jaar al dat je dit kon. Je moest er alleen zelf nog even achter komen.”

Talloze van dit soort verhalen zijn er ook op de andere scholen van Scholengroep Spinoza te horen. Hulde aan alle leerlingen en hun begeleiders!

 


 

Oplevering en sleuteloverdracht nieuwbouw Veurs Voorburg vmbo

Op 1 juni was het dan zover: de aannemers hebben het nieuwe gebouw van Veurs Voorburg vmbo overgedragen aan Scholengroep Spinoza. Na ondertekening van de opleverdocumenten heeft bestuursvoorzitter Peter Lamers, in het bijzijn van het MT van Veurs Voorburg, de sleutels van het gebouw in ontvangst genomen.

Leerlingen en het personeel hebben ook kennis kunnen maken met hun nieuwe plek. Op 13 juni bezochten alle leerlingen het nieuwe pand. Na een rondleiding door hun mentor werd het bezoek feestelijk afgesloten met een ijsje in hun nieuwe kantine. Kijk op de website van Veurs Voorburg voor een sfeerimpressie.

Hoewel het gebouw is opgeleverd, zijn we er nog niet: tot de zomervakantie wordt er nog hard gewerkt aan de inhuizing van de nieuwe inrichting. De verhuizing vindt plaats op 5 en 6 juli, zodat het personeel hun nieuwe werkplek voor de zomervakantie goed kan voorbereiden op de start van het nieuwe schooljaar in het nieuwe gebouw.

 


 

Goed zicht op basisvaardigheden

Uit De Staat van het Onderwijs 2022 blijkt dat de jarenlange trend van teruglopende basisvaardigheden, niet geheel onverwachts, door corona nog verder is gedaald. In het kader van kansengelijkheid heeft het ministerie van Onderwijs dit onderwerp hoog op de agenda gezet. Met een stelselonderzoek wil de Inspectie inzicht verkrijgen in wat besturen en scholen ondernemen om de basisvaardigheden bij leerlingen te versterken.

Inspectiebezoek François Vatelschool
In het kader van dit onderzoek is de Inspectie op 25 juni bij de François Vatelschool langs geweest. In de terugkoppeling van dit bezoek kwam naar voren dat de Vatel erg goed zicht heeft op de ontwikkeling van de leerlingen in het algemeen en de basisvaardigheden in het bijzonder. Mede door de implementatie van de leerlingbespreking is de school in staat dit inzicht te verkrijgen en ernaar te handelen. Hieruit blijkt maar weer hoe enorm de François Vatelschool is gegroeid en dat de ‘rode kaart’ tot een ver verleden behoort.

Masterplan basisvaardigheden
Hoewel het stelselonderzoek nog loopt, heeft de minister in mei een Masterplan basisvaardigheden aan de Kamer gepresenteerd. Hierin staan vijf pijlers beschreven op basis waarvan het ministerie van plan is de vaardigheden in het funderend onderwijs te verbeteren. Onder deze basisvaardigheden wordt niet alleen taal, rekenen en burgerschap maar ook digitale geletterdheid verstaan.

De vijf pijlers uit het masterplan zijn:

  1. Extra tijd en ruimte voor kwalitatief goede leraren;
  2. Kennis en beschikbaarheid van effectieve leermiddelen;
  3. Een goede aansluiting en gedeelde verantwoordelijkheid tussen school en omgeving (ouders, kinderopvang, bibliotheken);
  4. Door middel van onderzoek en monitoring goed zicht krijgen op de resultaten van basisvaardigheden en effectieve interventies;
  5. Het ontwikkelen van een goed, landelijk curriculum, zodat het onderwijs een heldere opdracht heeft.

 


 

Nieuwe laptops en touchscreens

Als Scholengroep Spinoza producten en diensten inkoopt, gebeurt dit via een transparante aanbestedingsprocedure. Een vertegenwoordiging van de scholen heeft samen met de afdeling ICT de lijst van eisen en wensen opgesteld waar toekomstige leveranciers aan moeten voldoen. Begin dit jaar hebben we aanbieders uitgenodigd om een aanbod te doen voor de koop van laptops, touchscreens en het netwerk. Een onderdeel van het aanbestedingsproces was het testen van producten in de praktijk.

Na het doorlopen van het hele aanbestedingsproces hebben we vorige maand de definitieve gunning gedaan aan drie partijen. De opdracht voor het netwerk/wifi is gegund aan AnyLinQ, de laptops/pc’s aan CentralPoint/Dustin en de touchscreens aan de Rolf Groep. Hiermee kunnen we weer vijf jaar vooruit om onze dienstverlening naar de scholen zo optimaal mogelijk te maken.

Wat merk je als collega hiervan ?
Nieuwe types touchscreens gaan de oude vervangen. De primeur is voor Veurs Voorburg, waar inmiddels alle lokalen zijn voorzien van Promethean touchscreens. Daarnaast zullen er andere leveranciers op de scholen komen voor montage en service.

 


 

Promovendi bij Scholengroep Spinoza: Eline Rademakers en Susanne Jansen

Bij Scholengroep Spinoza is het niet ongebruikelijk dat collega’s promoveren, al komt het niet vaak voor. Promoveren past ook goed bij het gedachtegoed van Spinoza: “Het doel zal moeten zijn het vinden van iets, waarop men zijn streven kan richten, dat onbeperkt en eeuwig is en eigendom van allen kan zijn”. Met die gedachte in het achterhoofd sprak de redactie van het Baruchje met Eline Rademakers, docent geschiedenis op het Veurs Lyceum, en Susanne Jansen, docent biologie op Gymnasium Novum.

Lees het dubbelinterview

 

 


 

Innovation Board Spinoza zoekt 2 projectmedewerkers

Een organisatie die wil innoveren, zal daar actief aan moeten werken. Enkele jaren geleden heeft Scholengroep Spinoza daarom een Innovation Board geïnstalleerd, met als doel om ontwikkelingen in techniek en samenleving te volgen en aan SDO en CvB (on)gevraagd advies te geven over mogelijke innovaties in het onderwijs. Door de online lessen is het toepassen van innovatieve ontwikkelingen weliswaar in een stroomversnelling gekomen, maar het actief volgen van deze ontwikkelingen is toch onvoldoende van de grond gekomen.

We willen de Innovation Board een nieuwe impuls geven door twee medewerkers aan te stellen met de opdracht om een of meerdere thema's te selecteren, deze te presenteren aan de Innovation Board, te onderzoeken wat het thema voor ons onderwijs kan betekenen en te bedenken hoe we met het thema binnen Spinoza aan de slag kunnen. Hierbij valt te denken aan toepassing van nieuwe onderwijsconcepten, aan de wijze waarop we onszelf organiseren, aan de inzet van strategisch HRM, aan het gebruik van nieuwe technieken (zoals augmented en virtual reality), aan het inzetten van kennis uit andere branches voor het onderwijs etc.

Scholengroep Spinoza stelt daarom in totaal 600 klokuren op jaarbasis ter beschikking die - afhankelijk van de beschikbaarheid - over beide medewerkers worden verdeeld. Medewerkers van Spinoza, die zich hierdoor aangesproken voelen en hieraan zouden willen bijdragen, worden uitgenodigd om een voorstel te schrijven over hoe zij hier invulling aan zouden willen geven. Ben je enthousiast geworden en heb je goede ideeën? Mail jouw voorstel(len) dan naar:

Commissie ondersteuning Innovation Board
t.a.v. Pieter Moerland
mrl@scholengroepspinoza.nl

De commissie bestaat verder uit Leonie Drabbe en Edwin Bleckman.

 


 

Even voorstellen: Patrick van der Mark

“Sinds 2015 ben ik als directeur van de praktijkschool verbonden aan het Grotius College in Delft. Sinds 1 augustus ben ik ook verbonden aan de Internationale Schakelklas (ISK). Een levensmotto heb ik niet echt maar heb wel geleerd dat je met hard werken, een doel voor ogen en enthousiasme een eind kunt komen. De kernwaarden van PrO Grotius - samen, eigenheid en plezier - passen goed bij mij!

Voor mij is het een bewuste keuze om binnen het ISK en praktijkonderwijs te werken. Ik wil mij graag inzetten voor deze bijzondere, ontwapenende, vaak onderschatte maar ook kwetsbare doelgroep. Het vergroten van kansen en mogelijkheden zijn daarbij mijn drijfveren. Ik ben trots wat er de afgelopen tijd gepresteerd is binnen PrO Grotius. Naast het prachtige gebouw met een divers aanbod wordt de school vaak geprezen om de prettige sfeer. Er wordt hard gewerkt om dit ook binnen de ISK te realiseren. Ik zoek graag de nabijheid van ‘mijn’ leerlingen op. Dit geeft mijn werk extra glans. Het contact met leerlingen is immers waarom ik ooit het onderwijs ben ingegaan!

Ik woon al 23 jaar samen met mijn vriendin Iris, met wie ik op 2 september in het huwelijksbootje zal stappen. Samen hebben wij drie kinderen: Isolde, Bjarne en June. Je kunt mij wakker voor een vakantie met mijn kampeerbus. De afgelopen tien jaar hebben wij veel plezier beleefd aan onze tot camper omgebouwde ambulance! Een andere grote hobby van mij is fietsen. Vier jaar geleden ben ik samen met mijn toen 16-jarige zoon vanuit Delft naar Santiago de Compostella gefietst. Dit hebben wij ‘Vicari Pro’ voor mijn op jonge leeftijd (53) overleden vader gedaan. Dit was een onvergetelijke ervaring die ik zo over zou willen doen.”

 


 

Leerlingen Gymnasium Novum zamelen geld in voor Oekraïne

Het Oekraïne-festival op 3 juni bij Gymnasium Novum was een groot succes. Leerlingen konden tijdens deze zonnige middag genieten van optredens van diverse schoolbands, suikerspinnen en een springkussen. Bovenal is er een flinke som geld opgehaald. Er zijn taarten verkocht, er was een sponsorloop en een vintage kledingmarkt. Voor de ouders was er een diner, met veel liefde in de keuken van school bereid door vier Oekraïense dames, met muzikale ondersteuning door een leerlingenkwartet. Het precieze bedrag is nog niet bekend, maar de schatting is dat er zeker € 5.000 is opgehaald.

De organisatoren Richard Hermsen en Maarten de Kok zijn heel trots: “Het was geweldig om te zien hoe onze leerlingen de handen in elkaar hebben geslagen om zo veel geld op te halen voor zo’n belangrijk doel. Los van de opbrengst zijn we ook onder de indruk van het initiatief en de daadkracht van onze leerlingen!”

 


 

Even voorstellen: Marco van Wijngaarden

Wat doe je binnen Scholengroep Spinoza?

“Sinds 1 april ben ik directeur van François Vatel vmbo”

Wat is jouw levensmotto?

“Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd”

Waar kun je jou voor wakker maken?

“Eggs Benedict.”

Wat is je grootste hobby?

“Eten. Samen eten brengt mensen samen.”

Waarom is jouw school zo leuk?

“Het is gewoon the place to be in Den Haag!”

 


 

Oud-bestuurslid Dick van Hennik geridderd

Tijdens de jaarlijkse lintjesregen op 26 april is Dick van Hennik, voormalig lid van het College van Bestuur van Scholengroep Spinoza , benoemd tot ridder in de Orde van Oranje Nassau. Hij ontving de onderscheiding voor zijn jarenlange inzet voor het onderwijs. Naast rector van Dalton Voorburg was Dick vijftien jaar lang voorzitter van de Nederlandse Daltonvereniging (NDV). Met onder andere zijn werk voor de Vereniging Begaafdheidsprofielscholen (BPS) heeft Dick veel betekend voor begeleiding van hoogbegaafden in Nederland.

Dick ontving de onderscheiding in Rotterdam van burgemeester Aboutaleb. “Docent, bestuurder, adviseur, visionair en voorvechter van onderwijs en begeleiding aan hoogbegaafden. Als professional en als vrijwilliger zet u zich al uw hele leven in voor goede kansen voor iedereen,” aldus de burgemeester in zijn speech. “U staat ook wel bekend als dé onderwijsman.” Scholengroep Spinoza sluit zich hier graag bij aan en feliciteert Dick van Hennik van harte met deze eervolle onderscheiding.

 


 

Leerlingen van vijf Spinoza-scholen in jongerendebat op Veurs Lyceum

Het jongerendebat van Leidschendam-Voorburg vond dit jaar op 21 april plaats bij het Veurs Lyceum in Leidschendam. De avond werd geopend door rector Philip de Vries en de burgemeester van Leidschendam-Voorburg, Jules Bijl, die tevens debatleider was. Teams bestaande uit leerlingen van verschillende scholen van Scholengroep Spinoza namen het vervolgens tegen elkaar op in verschillende debatten over prikkelende thema’s.

Vertegenwoordigd waren het Veurs Lyceum, Dalton Voorburg, het Sint Maartens College, Gymnasium Novum en het ‘s Gravendreef College. Voor de leerlingen was het een geweldige en leerzame ervaring die ze niet snel zullen vergeten. “We zijn trots op ze”, zegt rector Philip de Vries. “Wat een creativiteit, lef en denkkracht hebben de leerlingen, echt gaaf om te zien. Ik ben blij dat we dit jongerendebat eindelijk op het Veurs konden organiseren.”



© 2025 Scholengroep Spinoza realisatie Knijnenburg Producties