Baruchje 2022/01

14 april 2022

Beste collega's,

Inmiddels is het ruim drie maanden geleden dat de Grotius-scholen in Delft zich hebben aangesloten bij Scholengroep Spinoza. Vanaf mei 2021 is er veel werk verzet om de fusie voor te bereiden. Maar met de fusie is het werk nog niet af. Dat was ook niet het geval toen in 2002 door een besturenfusie Scholengroep Spinoza ontstond. Eigenlijk begon het toen pas. Vier scholen met acht locaties moesten tot een geheel worden gesmeed, met behoud van het eigen karakter. Dat we daarin het nodige hebben bereikt lezen jullie elders in deze nieuwsbrief. En daar komt nu een nieuwe uitdaging bij: de Delftse scholen - met behoud van hun eigen identiteit - integreren in de Spinoza-familie.

Er liggen sowieso een aantal uitdagingen klaar voor het onderwijs. Met een toenemend tekort aan bevoegde docenten, ICT-ondersteuners en bekwame krachten op meerdere terreinen zullen wij ook ons steentje moeten bijdragen aan de opvang van een grote vluchtelingenstroom, waaronder ook veel kinderen. Wat de implicaties zijn van de oorlog in Oekraïne op middellange termijn is onzeker. Wel weten we dat nu al door de sancties het leven fors duurder dreigt te worden en schaarste op de loer ligt, terwijl we eigenlijk nog nauwelijks zijn bekomen van de beperkingen door corona. Daarom is het hartverwarmend om te zien welke initiatieven er binnen Scholengroep Spinoza worden genomen, zoals jullie in dit Baruchje kunnen lezen. We zijn blijkbaar tot veel in staat.

Dat geldt ook op andere vlakken. Nu het ‘na’ corona weer mogelijk is, organiseren onze scholen veel activiteiten voor leerlingen. Natuurlijk kunnen we de lockdownperiodes niet overdoen, maar heel veel respect voor alle inzet om schoolfeesten, schoolreizen, bezoeken aan pretparken, excursies, voorstellingen en nog veel meer mogelijk te maken voor de leerlingen die afgelopen twee jaar zoveel hebben moeten missen.

Natuurlijk krijgen we eerst de eindexamens en de overgangsvergaderingen. Na Pasen zetten we de laatste fase van het schooljaar in. Zonder mondkapjes en zonder handhavingsstress. Maar niet helemaal zorgeloos, want het ziekteverzuim blijft hoog. Desalniettemin wens ik iedereen binnen Spinoza een mooie eindsprint toe, met veel activiteiten voor leerlingen en personeel.

Met hartelijke groet,

Peter Lamers
Voorzitter Bestuur Scholengroep Spinoza

 



Voorburg in de bres voor Oekraïne

Een oorlog zo dichtbij konden we ons bijna niet voorstellen. Hartverscheurende beelden hebben we de afgelopen weken dagelijks gezien op tv, in kranten, op sociale media. Je zou er lethargisch van kunnen worden. Maar niet op meerdere scholen van Scholengroep Spinoza.

Veurs Voorburg: borrelbox
Zo houdt Veurs Voorburg een inzamelingsactie voor de kinderen in Oekraïne via een unieke samenwerking van leerlingen uit de drie profielen van de school. Het resultaat van deze samenwerking is een borrelbox, één met alcohol en één zonder alcohol. De leerlingen van Zorg & Welzijn zorgen voor de inhoud: de hapjes. Economie & Ondernemen zorgt voor de logistiek, zoals het inpakken van de dozen en de distributie hiervan. Dienstverlening & Producten zorgt voor een mooi bedankkaartje in de box en de aankleding van de uitgiftetafel. De opbrengst doneert Veurs Voorburg aan Unicef voor kinderen in Oekraine.

Dalton Voorburg: Freedom 4 Ukraine
Ook Dalton Voorburg laat zich van haar creatieve kant zien en komt samen met ondernemers, artiesten, muziekscholen en diverse organisaties uit de regio in actie. Met als thema ‘Freedom 4 Ukraine’ vindt op tweede Paasdag 18 april ‘s-middags vanaf 14 uur dit benefiet-evenement plaats in de aula van Dalton Voorburg. Na de opening door burgemeester van Leidschendam-Voorburg Jules Bijl volgt een zeer gevarieerd programma boordevol muziek en onder andere interviews met Oekraïense vluchtelingen. Komt allen, koop een kaartje of doneer, en steun daarmee de goede doelen Emergency Appeal NL en LvvoorElkaar.nl.

 



Oekraïense vluchtelingen krijgen les in Delft

In de Internationale Schakelklas (ISK) op het Grotius College worden op dit moment lessen verzorgd aan Oekraïense jongeren die veelal met hun moeder zijn gevlucht voor het oorlogsgeweld in hun land. De ISK in Delft is de plek bij uitstek voor de opvang van ‘nieuwkomers’. Voor de Oekraïense leerlingen is in rap tempo een indrukwekkend onderwijsprogramma opgesteld.

Les in het Oekraïens
Charles Barto, die de opvang van de leerlingen coördineert, vertelt: “De leerlingen komen iedere dag van 8.30 uur tot 12.30 uur naar school. Ze krijgen les in de vakken Nederlands en Engels en worden door een Oekraïense docent, die al jaren in Nederland woont, in hun moedertaal geschoold in de vakken natuurkunde en scheikunde. Binnenkort worden ook docenten wiskunde ingezet, die deels afkomstig zijn van de TU Delft en ook de Oekraïense taal spreken.”

Buddyproject
“Ontspanning is voor deze jongeren misschien wel net zo belangrijk als leren,” vervolgt Barto. “Ze gaan samen met Nederlandse leeftijdsgenoten lessen volgen in bewegingsonderwijs, tekenen, techniek en handvaardigheid. Een mooie manier om elkaar te leren kennen en samen met elkaar op te trekken. Het is een eerste aanzet tot een nog op te zetten buddyproject waarbij Oekraïense en Nederlandse jongeren, die vanuit hun gezinssituatie de Oekraïense of Russische taal machtig zijn, aan elkaar worden gekoppeld en elkaar kunnen ondersteunen.”

 



Visie op Spinoza in beweging

‘Alleen ga je sneller, samen kom je verder’. Vanuit die gedachte zijn de schooldirecteuren en het bestuur van Spinoza in 2020 aan een tocht begonnen om te ontdekken wat ons als scholengroep bindt en hoe we daar ons voordeel mee kunnen doen. Onder begeleiding van adviesbureau SOUL.com is er - door omstandigheden met enige vertraging - gewerkt aan het vaststellen van de kernwaarden van Scholengroep Spinoza en van de ambities voor de komende jaren. In het kort: binnen Spinoza vertrouwen wij elkaar, innoveren wij, delen wij kennis en maken wij samen heldere keuzes. Hierover heb je in het vorige Baruchje meer kunnen lezen.

Visiedocument
Door het vertrek van enkele directeuren en de aansluiting per 1 januari jl. van de Grotius-scholen bij Scholengroep Spinoza heeft het directeurenteam inmiddels een andere samenstelling gekregen. Daardoor moesten enkele nieuwe directieleden worden meegenomen in dit verandertraject, met tegelijk de vraag hoe zij hierin hun steentje konden bijdragen. Tijdens de managementdag op 31 maart hebben we het visiedocument, waaraan sinds 2020 was gewerkt, afgerond en vastgesteld. Vervolgens zijn we aan de slag gegaan om te benoemen wat dit voor de komende vijf jaar betekent. Dit is wat ons bindt, waar wij samen voor staan en gaan en op basis waarvan wij onze gezamenlijke koers vorm gaan geven. Cliffhanger: na Pasen zullen jullie allemaal een exemplaar van dit visiedocument ontvangen. Nog heel even geduld dus!

 



Kennismaking met de externe vertrouwenspersoon

“Ik ben Marijke Haringsma, bijna 64 jaar en woonachtig in een heerlijk jarendertighuis vlakbij de binnenstad van Delft. Als vertrouwenspersoon, coach, supervisor en intervisor werk ik al zo’n 25 jaar als zzp’er voor (zorg)organisaties, (hoge)scholen, gemeenten en soms particulieren. Ik ben iemand met oog voor mens en organisatie. Respect, het bieden van ruimte, vertrouwen en vertrouwelijkheid heb ik hoog in het vaandel staan. Daarbij maak ik, natuurlijk als het past, gebruik van een gezonde dosis humor.”

Wat kan ik voor je betekenen?
“Als externe vertrouwenspersoon ongewenst gedrag ben ik er voor alle medewerkers van Scholengroep Spinoza op momenten dat je je onveilig en/of onprettig voelt binnen de werkomgeving als gevolg van ongewenst gedrag dat je ervaart van collega’s of anderen. Dat kan pestgedrag zijn, (seksuele) intimidatie, (verbale) agressie en geweld of discriminatie. Als vertrouwenspersoon sta ik zonder oordeel naast iemand. Mijn uitgangspunt is datgene wat jij hebt ervaren. Als jij iets als ongewenst of grensoverschrijdend ervaart, dan is dat zo. Je kunt je ervaringen vertrouwelijk aan mij kwijt. Vaak zie ik dat alleen al het in vertrouwen bespreken van een lastige en vervelende situatie met iemand ‘van buiten’ kan opluchten. Samen kijken we wat de kern is van je verhaal/ervaring en gaan we na welke stappen mogelijk of nodig zijn. Voel je welkom, ook voor een klankbordgesprek. Je kunt me altijd bellen of mailen.”

Marijke Haringsma, Supervisie & Coaching
Contact: 06-29025240 of mhkiaora@ziggo.nl
Maandag t/m donderdag van 09.30 tot 17.00 uur
(in urgente situaties ook ’s avonds en in het weekend)

 



Eerste stap naar nieuwe huisvesting voor Sint-Maartenscollege

Onlangs overhandigden rector Elsakkers en conrector Gooijers van het Sint-Maartenscollege het Programma van Eisen voor de nieuwe school aan wethouder onderwijs Juliette Bouw van de gemeente Leidschendam-Voorburg. De start van vernieuwing en verduurzaming van de onderwijshuisvesting voor het Sint-Maartenscollege.

Rector Elsakkers: “Het Sint-Maartenscollege is een school waar brede vorming, duidelijkheid en verbinding voorop staan. Elke dag spannen mijn collega's zich in om leerlingen in een heldere structuur meer mee te geven dan alleen de verplichte leerstof. We kijken er enorm naar uit dat we dit kunnen doen in een modern nieuw gebouw. We hebben na veel gesprekken samen een Programma van Eisen opgesteld, dat past bij ons Maartensonderwijs en de goede leerlingbegeleiding die we zo belangrijk vinden. Met het overhandigen van het document aan de wethouder zetten we een belangrijke stap voorwaarts.”

Wethouder Juliette Bouw: “Goede onderwijshuisvesting is in deze tijd erg belangrijk. Leerlingen hebben recht op een duurzame leeromgeving die past bij de manier waarop onderwijs wordt gegeven. Het Maartens staat voor een brede vorming van leerlingen en een breed aanbod van vakken. Het schoolgebouw van het Sint-Maartenscollege is toe aan vernieuwing en met het Programma van Eisen is de eerste stap gezet naar moderne onderwijshuisvesting waar leerlingen in de toekomst met plezier naar toe kunnen gaan!”

Uitgangspunten nieuwe school
Door het Sint-Maartenscollege is het Programma van Eisen opgesteld. Hierin staat wat de uitgangspunten van de school zijn voor hun nieuwe schoolgebouw als het gaat om aantal lokalen en andere ruimtes, alsmede de inrichting en flexibiliteit van ruimtes. Ook de eisen en ambities voor het binnenklimaat en duurzaamheid zijn hierin verwerkt. Het toekomstige ontwerp van het schoolgebouw wordt gebaseerd op het programma van eisen van de school én de stedenbouwkundige randvoorwaarden van de gemeente. Deze worden opgesteld aan de hand van een gezamenlijk massastudietraject waar op korte termijn mee wordt gestart.

 



Even voorstellen: Iwan Jonkman

“Sinds anderhalf jaar ben ik directeur van SC Delfland, sinds 1 januari 2022 onderdeel van Scholengroep Spinoza.

Ik ben jarig op de ‘dag van leraar’. Die dag was ik aan het werk op mijn kamer en hoorde ik vanaf de theatertrap van de school het ‘lang zal ze leven’ klinken. Bleek dat het voltallige personeel zich verzameld had en voor mij aan het zingen was. Dat voelde speciaal. Dit is me vooral bijgebleven omdat ik ervaar dat mijn collega’s dat speciale gevoel wat ik op dat moment ervaarde elke dag meebrengen naar deze mooie school. Dat resulteert in een grote betrokkenheid bij de leerlingen. Dat is echt typerend voor de school!

Ik hoop dat de leerlingen op onze school later kunnen terugkijken op een mooie schooltijd. De juiste aandacht of de juiste vraag op het juiste moment leidt doorgaans tot momenten die de tand des tijds overleven en beklijven. Herinner jij je die docent nog die voor jou het verschil heeft gemaakt? Vaak zijn dit docenten die persoonlijke betrokkenheid toonden op het juiste moment. Los daarvan is onze school een plek waar de leerlingen iets te kiezen hebben. Een mooi praktisch lesaanbod dat verzorgd wordt door enthousiaste en bevlogen docenten. Hopelijk helpt dit leerlingen bij het vinden hun pad.

Het is mijn persoonlijke ambitie om een gelukkig en betekenisvol mens te zijn, om anderen te laten stralen en samen met mijn collega’s de wereld en het onderwijs elke dag een klein beetje mooier te maken.”

 



School zoekt docent

Het is al jaren lastig om in het onderwijs goed personeel te vinden, maar mede dankzij de goede promotie van onze scholen slagen we daar vaak toch in.

Spinoza op Meesterbaan
Traditiegetrouw zijn maart en april de maanden waarin scholen de meeste vacatures voor het nieuwe schooljaar plaatsen. Zoals altijd waren de Spinoza-scholen er ook dit jaar weer vroeg bij om de eerste vacatures op Meesterbaan te zetten. Hiermee hopen we goede docenten aan te trekken die een overstap willen maken van een andere school of na hun opleiding bij ons aan de slag willen gaan.

Spinoza in de Volkskrant
Daarnaast plaatsen we jaarlijks een paginagrote advertentie in de onderwijsspecial van de Volkskrant (hou de editie van 15 april in de gaten!). Op die manier zijn we nog zichtbaarder voor iedereen die geïnteresseerd is in een baan bij één van onze scholen. We hebben er alle vertrouwen in dat we ook dit jaar weer leuke en bekwame collega’s op onze scholen mogen begroeten.

 



Even voorstellen: Pearl Sabiran

“Ik ben Pearl Sabiran, getrouwd en trotse moeder van twee zonen van 22 en 19 jaar. Ik werk als personeelsfunctionaris, sinds 2006 bij het Grotius College in Delft en nu bij Scholengroep Spinoza. De fusie per 1 januari 2022 heeft veel positieve aspecten maar ook enorm veel veranderingen met zich meegebracht, vooral voor het OOP van het bedrijfsbureau.

Waar we eerst met een kleine groep hard werkten, maar het ook gezellig hadden met elkaar op één locatie in Delft, zijn we nu door de fusie veelal ‘verspreid’. Een klein deel van ons, waar ik bij hoor, heeft het Bestuursbureau in Voorburg als standplaats gekregen. Dat was voor mij echt even wennen en die gewenningsfase is nog niet afgerond, maar ik ben hartelijk ontvangen door mijn nieuwe collega’s.

Na ruim 15 jaar Grotius voelt het alsof ik een nieuwe baan begonnen ben, maar het is een hele geruststelling dat er collega’s zijn die klaar staan en altijd bereid zijn om mij wegwijs te maken en vragen te beantwoorden. Het Grotius was ‘thuis’: bekend en warm. Ik ben ervan overtuigd dat ik dat op enig moment ook zal zeggen van Scholengroep Spinoza. Voorlopig richt ik mij qua werkzaamheden nog op het Grotius, maar ik kijk ernaar uit om de nieuwe collega’s op de diverse locaties van Spinoza te leren kennen en mij ook voor hen in te zetten!”

 



Uitkomst aanbesteding leermiddelen

Als scholengroep hebben we ons te houden aan de regels rondom de Europese aanbestedingen. Zo ook als het gaat om de aanschaf van leermiddelen en boeken. Hiertoe is in de tweede helft van 2021 en de eerste maanden van 2022 een werkgroep aan de slag gegaan. In deze werkgroep waren alle scholen vertegenwoordigd; soms door de schooldirecties, soms door de verantwoordelijken voor de inkoop van leermiddelen op de school.

Aanbestedingstraject
De werkgroep werd begeleid door een extern bureau, het Onderwijskantoor, dat gespecialiseerd is in de aanbesteding van leermiddelen. Samen hebben zij zich gebogen over het aanbestedingstraject: het bepalen van de leermiddelenlijst en van de gunningsfactoren van potentiële inschrijvers, het vervaardigen van het offerte-document, de publicatie op Tenderned en ten slotte de gunning. Het was een leerzaam traject, dat we als scholengroep met elkaar hebben doorlopen.

Het aanbestedingstraject heeft ertoe geleid dat we de boeken/leermiddelen als volgt gaan gebruiken:

  1. We hanteren het LIFO-concept, wat staat voor Licentie-Folio. Dat wil zeggen dat we een digitale lesmethode aanschaffen en een hardcopy boek erbij krijgen. Hiervoor krijgen drie partijen de opdracht, te weten Iddink, Malmberg en Thieme Meulenhoff;
  2. De distributie van boeken verloopt via Iddink;
  3. Het Sint-Maartenscollege heeft een intern boekenfonds dat wordt verzorgd door Van Dijk.

 



Even voorstellen:
Nico Hovius

“Mijn naam is Nico Hovius. Naast Judith Rijnders ben ik een van de twee directeuren van het Grotius College. Vier jaar geleden ben ik daar begonnen als conrector. Met het vertrek, twee jaar geleden, van de toenmalige directeur is er voor gekozen om deze niet te vervangen, maar is Judith en mij gevraagd het directeurschap op ons te nemen. Het Grotius heeft een onrustige periode doorgemaakt en er lag voor ons een behoorlijke uitdaging. In de afgelopen jaren is de nodige rust weergekeerd en daar heeft de fusie zeker ook aan bijgedragen.

Voordat ik op het Grotius kwam was ik twaalf jaar afdelingsleider vwo aan het ONC in Zoetermeer. Daarvoor werkte ik op het Herbert Visserscollege, een middelbare school in Nieuw Vennep, terwijl ik ben begonnen als docent muziek aan de iPabo in Amsterdam. Ik heb gestudeerd aan het Sweelinck conservatorium in Amsterdam, waar ik naast het hoofdvak schoolmuziek ook de hoofdvakken piano, koor- en orkestdirectie en compositie heb gevolgd.

Ik ben getrouwd met Marjon, we wonen in Gouda en hebben samen vier kinderen. Tim en Sanne (28) zijn al het huis uit, Bas (21) studeert biologie in Wageningen en Noor (18) start volgend jaar in Utrecht met de opleiding sport en bewegen. Naast mijn werk in het onderwijs ben ik ook actief als musicus.”

 



Nieuwbouw Veurs Voorburg vmbo bijna gereed

Nog een paar weken en dan is het zover:in mei wordt het nieuwe gebouw van Veurs Voorburg vmbo opgeleverd. Op dit moment wordt binnen de laatste hand gelegd aan de vloeren, het schilderwerk en de installaties. Aan de buitenzijde is het gebouw al zo goed als gereed en zijn de contouren van de inrichting van het schoolterrein al goed zichtbaar.

Na een bouwperiode van ruim vijftien maanden komt het moment voor de school dan eindelijk in zicht dat de sleutel van het nieuwe gebouwkan worden overhandigd. Vanaf dat moment kan het inhuizen van meubilair beginnen, zodat het nieuwe schooljaar in augustus gestart kan worden aan de Delflandlaan. Kun je niet wachten om te zien hoe de het nieuwe schoolbouw eruit ziet? Neem dan digitaal een kijkje met de 360-tour!

 



Even voorstellen:
Ine Hindori-Sadhoe

“Mijn naam is Ine Hindori-Sadhoe, ik ben 44 jaar en kom uit Den Haag. Ik ben een trotse moeder van drie kinderen en daarnaast bonusmoeder van de twee kinderen van mijn partner.

Sinds mei 2016 was ik werkzaam op de financiële administratie van het Grotius College in Delft, waar ik met heel veel plezier en samen met fijne collega’s heb mogen werken. Op 1 januari 2022 ben ik vol enthousiasme begonnen op de financiële administratie van het bestuursbureau van Scholengroep Spinoza. Ik ben in een heel fijn team terechtgekomen, waar ik nieuwe kennis en inzichten kan opdoen en me verder kan ontwikkelen in mijn functie. Momenteel hou ik mij vooral bezig met de financiële zaken van de vier scholen van het Grotius College.

In mijn vrije tijd vind ik het heerlijk om samen met mijn partner en kinderen te gaan varen met ons sloepje, uiteraard als het zonnetje schijnt en onder het genot van een wijntje. Daarnaast kook en lees ik graag, luister ik dagelijks naar muziek en bezoek regelmatig met mijn partner concerten en festivals. Kortom, ik hou wel van een feestje en gezelligheid!”

 



Begroting schooljaar 2022/2023 vastgesteld

De begrotingscyclus van Scholengroep Spinoza start in het najaar met het opstellen van de bovenschoolse kaders in de Kaderbrief. Deze vormt tevens de basis voor de bovenschoolse begroting. Het begin van een kalenderjaar is altijd weer het jaarlijkse moment dat de Spinozascholen zich richten op de schooljaarbegroting van het schooljaar erna. Op basis van de verwachte leerlingaantallen voor schooljaar 2022/2023, berekent het bestuursbureau de subsidies en geeft een voorzet voor de begroting. De schooldirecties gaan aan de slag met de begroting en de formatie. Eind maart/begin april hebben alle schooldirecties een gesprek met het CvB en wordt de begroting goedgekeurd. Dit vormt de basis voor de inkomsten en uitgaven van het komende schooljaar. Voor het eerst draaiden dit jaar de Delftse scholen ook mee in het begrotingstraject van Scholengroep Spinoza.

 



Leerlingen François Vatel winnen ‘Skills The Finals’

Rachelle Elders en Shannon Schouten, leerlingen van François Vatel, hebben de eerste plaats veroverd bij Skills The Finals in de categorie Horeca Bakkerij en Recreatie. Samen met ruim 700 finalisten uit het (v)mbo gingen zij op 31 maart de strijd aan in ruim zestig vakwedstrijden in dit ‘Nederlands Kampioenschap’ voor beroepen. In de categorie Media, Vormgeving en ICT behaalden Vatel-leerlingen Anthony Kroeze en Noah Aberaham een eervolle vierde plaats.

François Vatel deed mee met al zijn profielen. Op zich al uniek dat één school met al zijn profielen in de landelijke finale staat. Op 30 maart vertrokken de leerlingen naar Utrecht, waar het event in de Jaarbeurs werd gehouden. Diezelfde avond ontvingen ze de opdracht die ze de dag erna moesten voltooien. De avond werd dus creatief ingevuld met de vraag; hoe zorgen we voor de winnende opdracht? De volgende ochtend en een groot gedeelte van de middag zijn de leerlingen bezig geweest met het maken van de opdracht voor MVI en voor HBR.

Op naar Shanghai
Schooldirecteur Marco van Wijngaarden: “We zijn gewoon de beste! Er zijn niet veel scholen in Nederland die met beide profielen in de top tien staan, wij wel. Ik ben ongelooflijk trots op onze leerlingen, zeker als je realiseert dat zij uit leerjaar 3 komen en de competitie aan zijn aangegaan met leerlingen uit leerjaar 4. De nummers 1 mogen naar de WordlSkills, dus Shanghai: here we come!

 



‘Kerstdonaties’ voor het goede doel

Ook afgelopen jaar was er de mogelijkheid om het kerstgeschenk (gedeeltelijk of helemaal) te doneren aan de goede doelen die Scholengroep Spinoza steunt. Op deze manier wordt het onderwijs ondersteund in landen waar men wel wat hulp kan gebruiken. Met veel plezier kunnen we melden dat dit het volgende heeft opgeleverd:

Stichting Masakhane: € 100,-

Ook in Zuid-Afrika zijn door corona grote leerachterstanden opgelopen in het onderwijs. Jongeren zijn aangewezen op online thuisonderwijs. Zij hebben in de townships niet de beschikking over eigen computers. Daarom bouwt SA Cares for Life in een veilige omgeving centraal in de community een ruimte met computers die jongeren kunnen gebruiken voor hun schoolwerk.

Planet Hope: € 600,-

Planet Hope komt op voor de rechten van kansarme kinderen in India, zoals kindarbeiders en straatkinderen. De stichting zet zich in voor het universele recht op onderwijs: dé sleutel om de vicieuze cirkel van schrijnende armoede, ontwikkelingsachterstand en onderbetaald of geen werk te doorbreken.

Sunday Foundation: € 300,-

De Sunday Foundation, die volledig bestaat uit vrijwilligers, biedt hulp op de vergeten plekken op aarde. De stichting zet op de slechtste plekken ter wereld projecten op om de ergste nood te lenigen. Projecten van hoop.

Iedereen die gedoneerd heeft: hartelijk bedankt!

 



Even voorstellen:
Glenn Krosse

“Ik ben Glenn Krosse, 39 jaar oud en heel mijn leven wonend in Wassenaar. Sinds afgelopen januari ben ik medewerker bij Scholengroep Spinoza als systeembeheerder, wat ik daarvoor deed bij het Grotius College. Op het werk vind ik het leuk om nieuwe dingen te leren en om collega's en scholen te helpen. Mijn hobby's zijn vissen, zowel vangen in het wild als het thuis houden in een aquarium, en darten.”

 



Nieuwe fuchsia vernoemd naar Gymnasium Novum

Bij haar afscheid als conrector van Gymnasium Novum heeft Til den Elsen de belofte gedaan Novum te vereeuwigen in de plantenwereld met een nieuwe fuchsia, die speciaal voor Novum veredeld zou worden. Een prachtige manier om de band tussen Til en de school te vereeuwigen. Inmiddels is het zo ver. In Amerika is de eerste plant gecertificeerd en ingeschreven. Het certificaat en de foto hangen in de hal van Gymnasium Novum aan de kant van de Aart van der Leeuwkade.

Kwekerij Zeelenberg in Brabant heeft de moederplant gekregen en heeft nu 200 planten gestekt en zal de Gymnasium Novum Salutem in haar assortiment opnemen. Het is een prachtig exemplaar geworden: dubbelbloemig, rood-paars van kleur met de capaciteit uit te kunnen groeien tot struikhoogte. Niet alleen de medewerkers van Gymnasium Novum, ook de collega’s van het bestuursbureau van Scholengroep Spinoza mochten een exemplaar van dit collectors item in
ontvangst nemen.

 


 

Het Veurs Lyceum ziet Abraham en Sarah

Op 2 april vierde het Veurs Lyceum in Leidschendam haar 50-jarig bestaan. Op deze feestelijke dag waren honderden oud-leerlingen en (oud-)collega’s aanwezig om dit memorabele moment te vieren. Het Veurs bestond in 2021 al 50 jaar, maar de lustrumviering kon toen helaas niets doorgaan vanwege de coronapandemie.

Het Veurs Lyceum heeft samen met de oud-leerlingenvereniging van de school, de SOLVC, een prachtig  jubileummagazine uitgegeven. Rector Philip de Vries overhandigde het eerste exemplaar aan Paul van Meenen, Kamerlid voor D66. Hij was in het verleden jarenlang rector van het Veurs en daarna bestuurder van Scholengroep Spinoza. Philip de Vries: “Onze school heeft een rijke geschiedenis. Het is geweldig dat we oud-leerlingen en (oud-)collega's samen konden brengen om herinneringen op te halen. Het was een dag om nooit te vergeten.”

 



In memoriam Kees Booij

Kees Booij was ruim veertig jaar verbonden aan het Veurs Lyceum, waarvan de laatste jaren tot aan zijn pensioen in 2012 als rector. Hij maakte zich sterk voor internationalisering en heeft bijgedragen aan de vorming van Scholengroep Spinoza, zoals we die nu kennen. Als onderwijsman in hart en nieren is hij na zijn pensionering op andere scholen weer les gaan geven in zijn oude vak scheikunde. Zijn liefde voor het water en zijn gulle lach zullen ons bijblijven. Zijn positieve instelling heeft velen geholpen. In het AD van 26 januari  stond een prachtig artikel over het leven van Kees Booij. Dat willen we graag met alle Spinoza-medewerkers nog een keer delen. 

 



© 2024 Scholengroep Spinoza realisatie Knijnenburg Producties