Baruchje 2021/04

23 december 2021

Beste collega's,

In het Baruchje van december 2020 sprak ik de hoop uit dat de bewegingsvrijheid in 2021 weer zou toenemen. Inmiddels weten we sinds de persconferenties van 14 en 18 december dat die vrijheid juist weer fors wordt beperkt. Het bericht dat de basisscholen de week voor kerst dicht zouden gaan, gaf bij ons het beeld dat we als VO nog even door konden gaan. Afgelopen zaterdag kregen we echter te horen dat ook het VO – op enkele uitzonderingen na – dicht moet en zich moet voorbereiden op online onderwijs na de vakantie.

Op zaterdagavond is het SDO nog (digitaal) bijeengekomen. Op zondag zijn de crisisteams op de scholen al aan de slag gegaan en zijn de noodzakelijke brieven aan collega’s, ouders en leerlingen verstuurd. Terwijl we nog niet eens zeker weten of we inderdaad vanaf 10 januari online moeten gaan werken, want op 3 januari staat de volgende persconferentie gepland. In de tussentijd mogen we Kerst en Oud en Nieuw vieren in kleine kring, hebben we te maken met een verdere lockdown en staan we in de rij voor een boosterprik. 

In het derde schooljaar waarin de gang van zaken wordt bepaald door COVID-19 kan ik voor de zoveelste keer herhalen dat jullie goed werk doen en jullie bedanken voor jullie inzet. Natuurlijk wordt de boodschap sleets, maar is daarom niet minder gemeend. Daarom wil ik het hier eigenlijk bij laten. Want er is ook nog ander nieuws. 

Zo zijn daar de open dagen. De leerlingen van groep 8 staan weer voor de grote stap naar het voortgezet onderwijs; voor scholen altijd een moment om zich van de beste kant te laten zien. Vorig jaar hebben we de open dagen in januari/februari voor het eerst helemaal online georganiseerd. De aanmeldingen zijn toen goed verlopen, dus ook daarvan weten we dat we het kunnen. Desondanks blijft er op de scholen een grote voorkeur bestaan voor ‘live’ open dagen, waarbij leerlingen van groep 8 fysiek door de school kunnen struinen. Daar bereiden we ons ook op voor, in het besef dat het ook zomaar anders kan lopen. Dus zorg dat je na de vakantie weer opgeladen bent, want we hebben je flexibiliteit en creativiteit hoe dan ook nodig. 

Verder heeft de gemeenteraad van Delft op 16 december besloten dat de Grotius-scholen mogen aansluiten bij Scholengroep Spinoza. Vanaf 1 januari 2022 zijn we een scholengroep in drie gemeenten en heten we onze nieuwe collega's in Delft welkom. 

Last but not least bestaat de François Vatel vmbo dit schooljaar 75 jaar. Voor burgemeester Van Zanen was dit aanleiding om de Stadspenning van de gemeente Den Haag aan de school uit te reiken, voor de inzet van alle medewerkers door de jaren heen. Elders in dit Baruchje kunnen jullie de woorden vinden die hij daarbij heeft uitgesproken. 

We zijn gewend om elkaar aan het eind van het jaar fijne dagen toe te wensen. Maar soms gebeurt er iets waardoor dat niet goed voelt. Zo is vorige week een leerlinge (15 jaar) van het ’s Gravendreef College Leidschenveen overleden, nadat ze plotseling ziek was geworden. Er is op school een speciale ruimte ingericht en op de website van de school staat een in memoriam. “Zij verstond de kunst het beste te zien in de mensen om haar heen.” Ik hoop dat we in onze overpeinzingen een plekje inruimen voor Isa.

Met hartelijke groet,

Peter Lamers 
Voorzitter College van Bestuur



Samen achter de kernwaarden van Scholengroep Spinoza 

In 2021 zijn het CvB en SDO begonnen aan een traject om de ambities van Spinoza te actualiseren. Na bijna twintig jaar Scholengroep Spinoza is er behoefte om meer inhoud te geven aan het gezamenlijke Spinoza-gevoel. Dat houdt zeker niet in dat de scholen hun eigenheid verliezen, maar juist dat het besef groeit dat het verbindende Spinoza-groepsgevoel er óók toe doet. 


Vier kernwaarden

Onder begeleiding van SOUL.com hebben we eerst geformuleerd wat de kernwaarden zijn waar Scholengroep Spinoza voor staat en welke ambities daaruit voortvloeien. Kernwaarden komen tot uitdrukking in verhalen. Door die kernwaarden te benoemen maken we het ongrijpbare tastbaar, waardoor er een referentiekader ontstaat voor keuzes en beslissingen. Als kernwaarden zijn geformuleerd: 

Binnen Spinoza…    
… vertrouwen wij elkaar
… innoveren wij 
… delen wij kennis 
… maken wij samen heldere keuzes

Studiemiddag voor schoolleidingen
Maar waarden moeten gedeeld en door iedereen worden ervaren. Dat kunnen het CvB en SDO niet alleen. Om eerst de schoolleidingen erbij te betrekken is op 9 november  een studiemiddag georganiseerd. In wisselende groepen, met deelnemers van verschillende locaties, leerden we elkaar beter kennen en konden we ook van elkaars verhalen kennis nemen. Al snel bleek dat er op alle scholen ‘good practices’ lopen zonder dat anderen daarvan op de hoogte zijn. We missen een platform waarop we die kennis en ervaringen delen. Als we elkaar vertrouwen, kunnen we ook delen. Als we innoveren, laten we kansen liggen als we elkaars expertise niet gebruiken. Daar was men het snel over eens. Op het gebied van de heldere keuzes zijn nog wel een paar slagen te maken. 

Spinoza als ‘keurmerk’?
Om daar nader invulling aan te geven, gingen we in groepen aan de slag rond de thema’s ‘Onderwijs en vorming’, ‘Werkgeverschap’ en ‘De scholengroep als geheel’. Duidelijk werd dat de wil er is om samen te werken, maar dat het ook nodig is om elkaar beter te leren kennen. Durven we Spinoza als ‘keurmerk’ neer te zetten? Als een leerling eenmaal op een Spinoza-school zit, betekent dat dan ook een diploma op een Spinoza-school, ook als dat een tussentijdse wissel vraagt? Wanneer gaan we daarover in gesprek: pas bij de overgang, of gunnen we de leerling een ‘zachte landing’? Kunnen we schooloverstijgend van elkaar leren stimuleren? Hoe kunnen we het onderwijs verbeteren door vakinhoudelijke kennis uit te wisselen? Kunnen we drempels wegnemen door schooloverstijgend personeelsbeleid? Wordt het tijd voor een bovenschoolse flexpool, zodat we weten dat er hoogwaardige vervanging beschikbaar is wanneer iemand op een van de scholen tijdelijk vrijgesteld wordt in verband met scholing? Welke rol kan het bestuursbureau hierin pakken? Er is zelfs geopperd om bovenschools subsidie beschikbaar te stellen voor experimenten waar meerdere scholen bij betrokken zijn: ‘delen als voorwaarde’. 

Volgende stap
Na het CvB en SDO en vervolgens de schoolleidingen is nu het tijd voor een volgende stap om de kernwaarden breder te laten landen binnen alle scholen van de Scholengroep Spinoza. En dan gaat het om het betrekken van alle medewerkers, leerlingen en ouders. Daar willen we niet lang mee wachten: er wordt al gewerkt aan een vervolg!



Even voorstellen: Philip de Vries

Op 1 december heb ik vol enthousiasme het stokje van Charlotte van Thiel overgenomen als rector van het Veurs Lyceum. Voor velen ben ik geen nieuw gezicht. Ik ben namelijk al anderhalf jaar werkzaam op het Veurs, sinds augustus 2020 als conrector onderwijs. Vanuit die functie heb ik de school al goed leren kennen. Tot op de dag van vandaag ben ik blij en trots dat ik op deze school werk.

De leerlingen op het Veurs zijn aardig en nieuwsgierig, er zijn veel betrokken ouders/verzorgers en er is een bevlogen team van collega’s dat graag in ontwikkeling is. Het flexrooster stimuleert dat leerlingen zelf keuzes kunnen maken in hun leerproces. De Sportklas en het Technasium dragen eraan bij dat onze leerlingen zich niet alleen bekwamen in allerlei vakken, maar ook de juiste vaardigheden leren voor hun verdere toekomst. 

Leerlingen zijn dé reden waarom ik sinds 2005 met veel plezier in het onderwijs werk. Voordat ik op het Veurs kwam, heb ik in de jaren daarvoor op het Amstelveen College gewerkt als afdelingsleider vwo, kwaliteitsfunctionaris, examensecretaris en docent. Op welke school ook: altijd wil ik het verschil voor leerlingen maken. Mijn doel is om leerlingen onderwijs te bieden dat ze motiveert, voorbereidt op een diploma, maar tegelijkertijd ook stimuleert om zich te ontwikkelen als persoon en tot toekomstbestendige burgers in de maatschappij. 

Ik kijk ernaar uit om als rector de reeds ingezette koers van het Veurs Lyceum verder voort te zetten en het Veurs tot een nóg betere school te maken. Ik heb er ontzettend veel zin in en heb het volste vertrouwen in het team en de leerlingen dat dit gaat lukken!



Stadspenning Den Haag voor François Vatel vmbo 

Op 3 december kreeg directeur Remco Hulsbergen van François Vatel vmbo uit handen van burgemeester Jan van Zanen van Den Haag de stadspenning uitgereikt. Vanwege de coronamaatregelen vond de uitreiking in een klein gezelschap in het stadhuis plaats. Het is de eerste keer dat een onderwijsorganisatie in Den Haag zo’n hoge gemeentelijke onderscheiding heeft ontvangen.

Toespraak burgemeester Den Haag:

“Van harte gelukgewenst met het 75-jarig bestaan van de François Vatelschool. Helaas kunnen we het niet groots vieren. En ik vind het ook jammer dat ik niet op bezoek kan komen op school in Mariahoeve. Maar toch ben ik blij dat u hier bent. Om samen stil te staan bij dit jubileum. Bovendien: we bevinden ons niet ver van de plek waar in 1946 de voorloper van de huidige François Vatel vmbo werd opgericht. Dat was de bakkersschool aan de Ammunitiehaven. 

Een bakkersschool alléén is de opleiding allang niet meer. Eerst kwamen de koks en de slagers erbij, later werd het onderwijsaanbod uitgebreid tot een complete horeca-opleiding. En kreeg de school de naam van de beroemde Franse 17e-eeuwse maître François Vatel. Heel graag kom ik langs zodra het weer kan. Om kennis te maken met de leerlingen en hun onderwijzers, het gebouw te zien en… om te proeven wat de leerlingen in hun culinaire mars hebben.

Gelukkig zit ik hier niet met lege handen en mag ik u, ter ere van het 75-jarig bestaan van de François Vatelschool, de stadspenning uitreiken. Als blijk van waardering voor de inzet van de schoolleiding, de docenten en alle medewerkers, door de jaren heen, voor het opleiden van verschillende generaties meisjes en jongens uit Den Haag en omstreken. Velen vonden hun geluk in hun werk, als bakker, slager, kok of in een andere functie in de horeca, dankzij de toegewijdheid en de gepassioneerdheid van de medewerkers van François Vatel.

Graag spreek ik aan u mijn dank uit voor alle huidige en voormalige medewerkers van de François Vatelschool. En ik wens iedereen, medewerkers én leerlingen, alle goeds.”


 

Even voorstellen: Susannah Herman

Ik ben heel blij dat ik aan de slag ga als afdelingsleider op het Gymnasium Novum. Vanaf het allereerste begin ben ik betrokken bij het Novum; eerst als docent Klassieke Talen, later als leerlingencoördinator van klas 3 en 4 en nu dus als lid van de schoolleiding. Ik heb er veel zin in om me te verdiepen in de leerlingenzorg, om als leidinggevende van een deel van ons team te gaan werken en om een mooi communicatieplan te maken. Het Instagram-account van het Novum is in elk geval al aangemaakt. 

Tot de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022 ben ik namens D66 gemeenteraadslid in Leiden, wat mij betreft de mooiste stad van Nederland. Ik kan enorm genieten van alle vormen van horeca en cultuur (musea, films, literatuur). In mijn vrije tijd vind ik het heerlijk om te schrijven: op mijn eigen blog, voor de wijnblog Grapefinds en aan het boek dat ik ooit hoop uit te geven (de titel weet ik al: 'Zijn er nog vragen?'). Mijn goede voornemen voor 2019 was om elke week een glas champagne of andere bubbels te drinken, en dat heb ik sindsdien altijd weten vol te houden. Zo zorg ik ervoor dat ik minstens een keer per week een feestelijk moment heb; echt een aanrader!


 

Docentschap, een prachtig beroep

Meer en meer wordt het onze samenleving duidelijk dat het docentschap een prachtig en cruciaal beroep is. Jullie zullen het daar ongetwijfeld mee eens zijn. Toch is het geen sinecure om mensen te enthousiasmeren om die prachtige baan te gaan vervullen. In Nederland worden al langer veel initiatieven ondernomen om het vak van docent zo goed mogelijk voor het voetlicht te brengen. Zo ook het programma Leraar van buiten bij ons in de regio.

Word leraar
Op allerlei manieren worden zij-instromers enthousiast gemaakt om een baan in het onderwijs te aanvaarden. Inmiddels waagden meer dan veertig mensen de sprong naar het onderwijs. Ook dit jaar is er een brede campagne met reclameborden om het initiatief Word leraar kracht bij te zetten. Dus mocht je onder de kerstboom of bij de glühwein iemand treffen die interesse heeft in een baan in het onderwijs, attendeer hem of haar op het programma. Wie weet kunnen we dan over een tijdje weer een nieuwe collega verwelkomen!


 

Even voorstellen: Geert-Jan Putmans

‘Want waar wij zullen ankeren, dat weten wij niet’, zong ik in de zomer van 1990 samen met zo’n  honderd anderen. We hadden zojuist ons gymnasiumdiploma ontvangen. Nog één keer klonk het schoollied en zo deden we Beekvliet een laatste maal op zijn grondvesten schudden. 

Na de kerstvakantie start ik als afdelingsleider op Gymnasium Novum. Ik had dertig jaar geleden niet kunnen bevroeden dat ik hier ooit voor anker zou gaan. Geboren en getogen in de Meijerij van ’s-Hertogenbosch kwam ik via tussenstops in Nijmegen en Rome uiteindelijk in Delft terecht. Daar woon ik nu alweer bijna zeven jaar met mijn half-IJslandse lief Ika Maí. 

In de afgelopen zesenhalf jaar was ik teamleider vwo op Christelijk College De Populier in Den Haag. Ik kreeg er de opdracht het vwo uit te bouwen tot een zelfstandige afdeling. Inmiddels kan het wedijveren met de beste in de stad. Zoiets doe je natuurlijk niet alleen. Als schoolleider geef ik anderen graag ruimte en vertrouwen. Zeker als ze dingen beter kunnen dan ik. Ondertussen geniet ik van hun successen en stuur alleen bij als het echt nodig is. Als het even niet lukt, staat mijn deur altijd open.

Een ervaring en vele herinneringen rijker start ik binnenkort op het Novum, een gymnasium dat zich profileert als hét innovatieve gymnasium van de regio. En dat in een tijd waarin sommigen vraagtekens zetten bij het bestaansrecht van het categorale gymnasium. Juist daarin schuilt voor mij de uitdaging: hoe richt je het gymnasiale onderwijs zo in dat het ook in deze tijd volledig tot zijn recht komt? Het is een ambitie die me ontzettend veel energie geeft. Ik kijk er dan ook naar uit om samen met collega’s en leerlingen te mogen bouwen aan deze duurzame en toekomstbestendige leergemeenschap. 



Open dagen Scholengroep Spinoza

Als de coronasituatie het toelaat, vinden eind januari en begin februari 2022 de open dagen, voorlichtingsavonden en praktijkmiddagen van de scholen van Scholengroep Spinoza plaats. Om toekomstige leerlingen en hun ouders te informeren bij hun oriëntatie en schoolkeuze, presenteren alle Spinoza-scholen zich ook online via opendagenspinoza.nl. Neem eens een kijkje en zeg het vooral voort aan ouders van leerlingen in groep 7 en 8 en natuurlijk ook aan iedereen die geïnteresseerd is in het onderwijsaanbod van onze scholen. Op dit moment is nog niet duidelijk of de open dagen fysiek, hybride of volledig online zullen plaatsvinden. Hopelijk kunnen we iedereen na hun digitaal bezoekje op de opendagen-site daarna ook fysiek op de scholen ontvangen!





Vitaliteit, goed bezig zijn met lichaam en geest

Sinds een aantal weken kunnen alle personeelsleden gratis deelnemen aan a.s.r. Vitality, het beweegprogramma dat jou helpt én beloont om dagelijks te bewegen. Op dit moment is de deelnamegraad 20%. Dat is op zich een mooie start, maar dit is tegelijkertijd een oproep aan alle niet-deelnemers om zich aan te melden. Bij een deelnamegraad van 33% krijg je namelijk extra kortingen via het programma. Dat is altijd leuk in zo’n dure decembermaand.

Privacy
De afgelopen weken zijn er vragen gesteld over het waarborgen van de privacy. Daar zijn duidelijke afspraken over gemaakt met a.s.r. Het vitality-programma is ondergebracht bij een apart onderdeel van a.s.r. en er vindt geen uitwisseling van gegevens plaats met het verzekeringsbedrijf. Meer informatie hierover kun je lezen in de privacyverklaring.

Mentaal welzijn
Ook kunnen alle personeelsleden vanaf januari via de nieuwe Hr2day-licentie declaraties indienen in verband met geestelijk welbevinden. Even ter herinnering: iedereen krijgt jaarlijks een budget van € 200. Hiermee kun je een cursus yoga, mindfullness, ademtherapie, welzijnsmassage, meditatie etc. volgen. Maak er gebruik van!



Schoolontwikkelgesprekken achter de rug

Deze maand zijn de halfjaarlijkse schoolontwikkelgesprekken weer gehouden. In deze gesprekken, voorheen de pasfotogesprekken geheten, staan de ontwikkelingen van de school in relatie tot de bestuurlijke ambities centraal. Gesprekspartners zijn het college van bestuur en de schooldirecties, ondersteund door de beleidsmedewerker kwaliteitszorg. Ook deze keer waren het goede gesprekken die door alle deelnemers gedegen zijn voorbereid.

Diversiteit aan acties 
Hoewel corona het niet gemakkelijk maakt, weten alle Spinoza-scholen in alle hectiek toch de dagelijkse praktijk te ontstijgen en de ontwikkelingen voort te zetten. Alle scholen hebben schooleigen ambities geformuleerd en zetten zich in deze zichtbaar te maken in het onderwijsprogramma. Executieve functies, vaardighedenonderwijs, doorlopende leerroutes en verbreding van het aanbod is slechts een greep uit de diversiteit aan acties die plaatsvinden. Wij kijken uit naar de volgende ontwikkelgesprekken waarbij wij met elkaar in gesprek gaan over de evaluatie van alle acties van dit schooljaar.



Eerste bekostigingscontrole door Mazars goed verlopen

Volgens de Governance Code is het raadzaam eens in de zoveel jaar een andere accountant te selecteren. Na zeven jaar werd het voor Scholengroep Spinoza tijd voor een andere extern accountant. Vanaf kalenderjaar 2021 heeft Spinoza daarom een nieuwe accountant: Mazars Accountants.

Leerlingtelling 
Het is gebruikelijk dat de extern accountant in het najaar de controle op de bekostiging verricht, ofwel de controle op de leerlingtelling per 1 oktober. Die datum is bepalend voor de bekostiging van het aantal leerlingen in het kalenderjaar erna. Voor een eerste keer is de bekostigingscontrole goed verlopen. Alle scholen hadden goede voorbereidingen getroffen, waardoor de accountant snel en efficiënt de controle kon doen. Mazars heeft onze organisatie ervaren als een open, prettige en professionele organisatie met de wil om, waar nodig, te verbeteren. Een compliment voor ons allen!



© 2024 Scholengroep Spinoza realisatie Knijnenburg Producties