Wat jou beweegt, brengt ons verder - Baruchje 11 april 2024

11 april 2024

Beste collega's,

Met genoegen kijk ik terug op onze Spinozadag. De bijdrage van Erik Scherder was niet alleen inhoudelijk goed, maar ook zijn energielevel vond ik indrukwekkend. Hij wees ons op het belang van bewegen voor onze hersenen. De start met Siem, de voormalige ISK-leerling uit Eritrea, die langs onze scholen had gefietst, stond symbool voor de kracht van onderwijs. Dat Olga Commandeur iedereen in beweging kreeg was ook mooi om te zien. Verder waren er mooie workshops, waarvan er weer meer dan vorig jaar door collega's werden verzorgd. 'Wat jou beweegt, brengt ons verder' was op een treffende en voortreffelijke manier uitgewerkt. De evaluatie zal ook besproken worden in het Baruchje. 

Zelf ben ik altijd onder indruk van Robbert Dijkgraaf. Hij beschikt over een vergelijkbare drive als Erik Scherder. Mooi vind ik dat zo'n topwetenschapper ervoor heeft gekozen om vanuit Princeton over te stappen naar de Nederlandse politiek. Daarnaast vind ik het bijzonder sympathiek dat hij zich zo sterk inzet voor het beroepsonderwijs. Onlangs heeft hij er weer voor gepleit om niet meer over laag- of hoogopgeleiden te spreken. Wij zien allemaal dat er een enorm tekort is aan mensen in de techniek, zorg etc. Daarom is het van belang dat Dijkgraaf zegt dat het kiezen voor een beroepsgerichte opleiding helemaal niet minder is. Dat spreekt mij aan, want ook in een kenniseconomie is er nog steeds behoefte aan mensen die beroepsgericht zijn opgeleid. Tegelijkertijd zien we dat hetzelfde ministerie oproept om groep 8-leerlingen kansrijk te adviseren, wat vaak wordt uitgelegd als ‘zo hoog mogelijk’. Ook hier zou ik willen zeggen: laten we de begrippen hoog en laag niet verwarren met meer of minder kansrijk. Die boodschap van Dijkgraaf is kennelijk op zijn eigen ministerie nog niet helemaal geland. 

De aanmeldperiode voor schooljaar 2024-2025 is inmiddels achter de rug. Daarmee staat de volgende uitdaging weer voor de deur, namelijk om voldoende formatie te organiseren om de scholen te kunnen draaien. Onze Siem heeft niet alleen op ISK Delft Nederlands geleerd, maar inmiddels bekwaamt hij zich op PrO Grotius in het fietsonderhoud; in combinatie met zijn talent om hard te fietsen een mooi traject. Door op zoek te gaan naar zijn talenten hebben we hem een kansrijk onderwijstraject aan kunnen bieden. Wat geldt voor Siem, geldt eigenlijk voor alle leerlingen: ze hebben talenten. Het gaat niet om hoog of laag, maar of we ze kunnen helpen om die talenten te ontdekken en te ontwikkelen; zodat zij weerbare en gelukkige burgers met talenten kunnen worden. 

Hartelijke groet,

Peter Lamers
Voorzitter College van Bestuur


Guus Rus benoemd als rector Veurs Lyceum

Het College van Bestuur heeft Guus Rus benoemd als rector van het Veurs Lyceum. Na het vertrek van Philip de Vries op 1 oktober hebben we de tijd genomen om een onderzoek te doen binnen de school. Op basis daarvan hebben we gekeken naar de structuur van de schoolleiding van Veurs Lyceum. Uiteindelijk is besloten dat Veurs Lyceum kiest voor een structuur met een rector, twee conrectoren (onderwijs en bedrijfsvoering) en teamleiders.

Vervolgens is een procedure gestart voor het werven van een nieuwe rector. Zoals gebruikelijk is deze procedure gelopen met een benoemingsadviescommissie, die unaniem Guus Rus voordroeg - voor de school geen onbekende.

Het Veurs Lyceum heeft het afgelopen jaar mooie onderwijsresultaten geboekt en ook de aanmeldingen voor dit jaar zien er weer goed uit.  Er is hard aan gewerkt en komt voort uit het werk van het team en de schoolleiding van het Veurs Lyceum. Kortom, op Veurs Lyceum zijn er de afgelopen jaren veel stappen gemaakt en dan is continuïteit van groot belang. Binnenkort starten we de procedure voor het werven van een conrector onderwijs.



Wat jou beweegt, brengt ons verder: fantastische Spinozadag in de Fokker-terminal



Als Scholengroep Spinoza brachten we op 7 maart weer een onvergetelijke dag door in de prachtige setting van de Fokker-terminal in Den Haag. Met het inspirerende thema 'Wat jou beweegt, brengt ons verder' stond jouw talent als medewerker van Spinoza centraal. Het hart van deze dag werd gevormd door onze eigen collega's, die met passie en toewijding het grootste deel van het programma organiseerden. Dankzij het delen van talenten en passies in workshops leerden we elkaar beter kennen en deden we veel kennis op. 

Aan het begin van de dag maakten wij kennis met Siem die ons op de fiets meenam langs alle scholen. Zijn video ging over in zang van onze eigen collega’s, waarna Olga Commandeur het stokje overnam en de gehele zaal in beweging kreeg. 

Het beste van jezelf
Na de spetterende opening werden we ondergedompeld in de wereld van talenten door Ronald Giphart. Vooraf heeft iedereen het boek ‘Het beste van jezelf’ gekregen. Daar zat ook een code bij om achter je vijf talenten te komen. Voor wie dat nog niet heeft uitgeprobeerd: zeker even doen! Vervolgens was het tijd voor workshops en het bewegingsplein. In de woorden van onze bestuurder Peter Lamers: “We zijn ontzettend trots dat vrijwel alle workshops werden verzorgd door onze eigen mensen.” 

 

Begrotingsspel
Spinoza-collega’s Ruben Overdevest (assistent-controller) en Léon van Es (directeur Buro) verzorgden de workshop ‘financiën binnen het onderwijs’. Ruben: “Wij wilden de collega’s bewust maken van de geldstromen in het onderwijs. Nu konden wij natuurlijk de hele workshop lang een verhaal houden over hoe alles in zijn werk gaat, maar daar zit natuurlijk niemand op te wachten. Dus hebben wij een eigen begrotingsspel gemaakt om mensen interactief mee te nemen in het begrotingstraject. En om ze vanuit verschillende rollen keuzes te laten maken om het geld op de beste manier te besteden.” Zoals je op de foto kunt zijn waren beide heren gepast gekleed. 

In gesprek met HR
In het HR Café kon je bij team HR terecht voor een lekker groente-shotje en een goed gesprek met Anja, Sam, Esther, Nathalie, Erik, Elma, Pearle en Emma. De voornaamste gespreksonderwerpen waren:

  • een gevoel van eenheid tussen de 12 scholen
  • hoe Spinoza als werkgever nog aantrekkelijker kan zijn
  • wat medewerkers nodig hebben om bij te blijven met de nieuwste (digitale) innovaties
  • wat medewerkers nodig hebben om hun werk goed uit te kunnen voeren

Ook vitaliteit kwam veel ter sprake. Een groot deel van de collega’s vindt het belangrijk dat hier aandacht aan wordt besteed. Daarnaast gaven veel van jullie aan dat het leuk en leerzaam zou zijn om meer bij elkaar langs te komen op de scholen en zo van elkaar te leren. Team HR is aan de slag met alle input van het HR Café. Binnenkort krijgen jullie hier meer informatie over. Alle bevindingen worden meegenomen in het strategisch HR-beleid van onze scholengroep.




VR in het onderwijs

Virtual reality biedt mooie kansen voor het onderwijs. Tijdens de Spinozadag konden docenten kennismaken met interactieve VR, in het kader van het mobiele techlab. Dit is een project van ons ‘Spinoza innovation board’ om op alle Spinoza-scholen op een laagdrempelige manier de VR-mogelijkheden onder de aandacht te brengen. De insteek is om docenten zoveel mogelijk te ontzorgen en leerlingen met geavanceerde technieken in aanraking te laten komen. De eerste hiervan is VR. Van mei tot december draaien we een pilot met interactieve VR-brillen die gericht zijn op onderwijstoepassingen. Wil je meer weten? Neem contact op via ivboard@scholengroepspinoza.nl.

Meer inspiratie
Op het plein was ook veel van het talent van onze eigen medewerkers te zien. Er was een ‘art gallery’ gecreëerd met creatief werk van medewerkers van Spinoza. En Olga Commandeur gaf een mini-workshop op het plein over de juiste houdingen tijdens het werk, die erg goed bezocht werd. 

We sloten de dag af met een inspiratiesessie van Erik Scherder, die ons meegaf dat bewegen van groot belang is voor leren. Zijn advies: elk half uur drie minuten bewegen. Dit geldt voor leerlingen en voor de medewerkers. Wij zijn erg nieuwsgierig wie al met deze uitdaging aan de slag is gegaan. Heb je mooie voorbeelden die je zou willen delen? Stuur een berichtje naar spinozaonthemove@scholengroepspinoza.nl.

Al met al een mooie dag waarin wij kennis hebben gedeeld, elkaar hebben ontmoet wat bijdraagt aan ons vertrouwen in elkaar en samen gewerkt aan de verdere innovatie van ons onderwijs. Wij kijken nu al uit naar volgend jaar. Zet 6 maart alvast in je agenda!

Aftermovie
Wil je nog even terug in de sfeer van de dag? Kijk dan hier naar de aftermovie


Spinozadag goed ontvangen door collega’s


De organisatie kijkt terug op een geslaagde Spinozadag, vertelt Nicole Thöne. En ook de collega’s hebben het over het algemeen als positief ervaren. “We hebben 321 reacties mogen ontvangen en concluderen dat ook jullie erg genoten hebben. Er stonden ook mooie aanbevelingen in, die we gaan gebruiken voor onze volgende dag.” De totale beleving van de dag kwam uit op een score van 4,18 (op schaal 1-5), de organisatie zelfs op 4,58. 


Hoe goed ken jij onze kernwaarden?

Ze hingen er weer prominent bij op de Spinozadag, de banners van ons kernwaarden. Maar weten jullie eigenlijk waar ze voor staan? Om je te helpen herinneren zetten we ze hier nog even op een rij, met steeds een korte uitleg.



Wij innoveren
Onderwijs is onze expertise, innoveren is wat we doen. Vanuit een open houding nodigen we onszelf en anderen telkens uit om de comfortzone te verlaten. We realiseren ons dat we alleen kunnen leren en innoveren wanneer we nieuwe ervaringen opdoen, gebruikmaken van elkaars expertise en onze vragen met elkaar delen. Dit vraagt om ruimte om te experimenteren en fouten te mogen maken.

Wij delen kennis
We hebben een lerende houding en delen kennis met elkaar. Zo versterken we de samenwerking. Anders zijn dan de ander biedt verrijking. Door onze kennis te delen bieden we iedereen kansen om te leren. Tegelijkertijd staan we ook open staan voor de kennis die iemand meebrengt. 


Wij vertrouwen elkaar
Een omgeving van vertrouwen helpt om tot leren te kunnen komen. Kenmerkend voor die omgeving is dat er we handelen vanuit zuivere intenties en dat iedereen kan rekenen op support. In zo’n omgeving is er aandacht voor het proces en kunnen spanningen worden geadresseerd, in het vertrouwen dat we er samen uitkomen.

 



Wij maken samen heldere keuzes
Binnen onze scholengroep is eigenheid belangrijk. Deze diversiteit is een verrijking, want de verschillende perspectieven verrijken het beeld van de scholengroep. Tegelijkertijd zien we dat het gezamenlijk nemen van besluiten als scholengroep de focus aanbrengt die ons effectief maakt als groep. Wanneer we keuzes maken waarbij we het geheel voor ogen houden, betekent dit voor de afzonderlijke scholen soms geven en soms nemen.


Persoonlijke aanpak voor talentvolle sporters op het Dalton College

Leerlingen die op hoog niveau sporten, krijgen op het Dalton College speciale begeleiding. “Dat doen we op onze school anders dan op de meeste scholen”, vertelt Petra van Vliet, docent lichamelijke opvoeding en topsportbegeleider op het Dalton College. “Bij ons is er geen sprake van een topsportklas, maar van begeleiding op maat.”

“Onze aanpak wijkt op die manier af van de standaard, dat we topsportleerlingen niet in aparte topsportklassen plaatsen. Ze hebben een eigen ‘coach op school’, die ze begeleidt en bijvoorbeeld ook de afstemming regelt met de administratie, afdelingsleider, vakdocenten en mentor. Daarnaast blijven deze leerlingen gewoon deel uitmaken van de eigen klas, wat goed is voor de sociale contacten.”

Op dit moment maken 22 leerlingen gebruik van de topsportregeling, vertelt Petra. “Daar zitten onder meer turners, tennissers, voetballers, handballers, zwemmers, judoka’s, cricketers en squashers bij. Per leerling kijken we naar het schoolrooster en naar trainingsuren, wedstrijden en toernooien. Met de vakdocenten, de mentor en de coach op school bepalen we de beste manier om school en sport te combineren.” Met het indikken van de lesstof, slim gebruik van Daltonuren en het verplaatsen van proefwerken kan bijvoorbeeld ruimte worden gecreëerd.

Iedere leerling die behoort tot de (sub)top van Nederland in een bepaalde leeftijdsklasse, komt in aanmerking voor topsportbegeleiding. Er gelden geen vrijstellingen, dus elk vak moet gewoon gevolgd worden. Verder is het een voorwaarde dat de topsportleerling voldoende trainingsuren per week maakt en een goede, zelfstandige werkhouding laat zien. Petra, zelf voormalig Oranje-handbalster, weet wat daarbij komt kijken. “Vaak zijn de leerlingen heel doelgericht en ambitieus. Niet iedereen zal uiteindelijk de top bereiken, maar als je het talent hebt, moedigen we je wel aan om het te proberen!”


 

Inzetbaar zijn en blijven: proactief HR-beleid binnen Spinoza

Werk is een belangrijk onderdeel van ons leven. Daarom is het belangrijk dat we er plezier in houden. Team HR ondersteunt daarbij. “Wij zijn er om je te helpen”, vertelt interim-hoofd-HR Erik Voetman. Op sommige momenten kan werkplezier even niet vanzelfsprekend zijn, bijvoorbeeld wanneer je thuissituatie veel aandacht vraagt of je functie om welke reden dan ook niet meer bevalt. In zo’n geval willen we snel met je in gesprek. 

Wij vertrouwen elkaar
‘Als Scholengroep Spinoza willen wij een goed werkgever zijn,’ vertelt Erik. ‘Als wij goed voor onze medewerkers zorgen, zijn zij beter in staat om voor de leerlingen te zorgen.’ Natuurlijk kan het gebeuren dat je ziek wordt, maar in andere gevallen doen we ons best om uitval te voorkomen. Thuiszitten betekent namelijk dat collega’s extra werk moeten verrichten.’

Team HR zet zich actief in voor medewerkers binnen de scholen. “Niemand vindt het leuk als het werk even te veel is”. Het lerarentekort is een extra aanleiding om goed voor medewerkers te zorgen. “Als we een melding ontvangen, gaan we direct in gesprek met de medewerker en diens leidinggevende. Weet die wat er aan de hand is? Kunnen we ergens mee helpen?”

De HR-adviseurs zijn steeds vaker op de scholen aanwezig. “Ze proeven de sfeer en leren de medewerkers beter kennen.” Daardoor wordt het voor medewerkers en leidinggevenden makkelijker om bij de adviseurs aan te kloppen. Het uitgangspunt voor HR is vertrouwen in de medewerkers, zoals ook is vastgelegd in ons visiedocument Spinoza on the move. “We willen oprecht het gesprek aangaan en samen heldere keuzes maken.”

Hulp inschakelen
In het verleden lag de nadruk meer op controle. “Dat had te maken met de groei van de scholengroep”, geeft Erik aan. “Tijdens de coronacrisis zagen veel medewerkers hun leidinggevende bovendien veel te weinig.” Het bestuur van de scholengroep, gesterkt door de MR en de directeuren, besloot dat een verandering nodig was. “Ze vroegen ons om proactiever te zijn. Als HR hebben we meer de regie gepakt en zijn we sneller gaan signaleren.”

Dat betekent ook dat HR veel sneller hulp kan inschakelen. “Als iemand met mentale klachten thuiszit, is de eerste dag het belangrijkste. Anders is het risico groot dat je jezelf waardeloos gaat voelen. De schaamte richting je collega’s groeit en daardoor duurt het herstel veel langer.” Als het nodig is, kan een psycholoog worden ingeschakeld. Zo hebben we voor iedere situatie een andere aanpak, altijd in overleg met de medewerker, leidinggevende, eventueel de bedrijfsarts en uiteraard HR.

Coaching
Daarnaast zet HR meer in op coaching. “We willen docenten en andere medewerkers helpen om inzetbaar te zijn en te blijven”, zegt Erik. Ook vanwege de voorbeeldfunctie die docenten op school hebben. ”Daarom willen we veel meer vanuit talent gaan kijken. Het kan gebeuren dat je uitgekeken raakt op je functie. In dat geval willen we eerder het gesprek met je aangaan over andere mogelijkheden.”

“Ons doel is om een gelukkige en professionele organisatie te zijn”, zegt Erik. Een organisatie waarin we elkaar vertrouwen. Dat vereist ook een actieve opstelling van de medewerker: “Als je om wat voor reden dan ook niet inzetbaar bent, verwachten wij dat je dat op tijd aangeeft.” Samen vooruitkijken naar de toekomst kan ook zinvol zijn. “Als je over drie jaar iets heel anders wilt gaan doen, kunnen wij je misschien op weg helpen.” Verder stimuleert Scholengroep Spinoza medewerkers om hun talenten in te zetten. Dat medewerkers daar behoefte aan hebben, bleek tijdens de recente Spinozadag ‘Wat jou beweegt, brengt ons verder’. Zoals je verderop in deze nieuwsbrief kunt lezen, was het een spetterende en inspirerende dag.


ISK Delft: een nieuwe lente, een nieuw gebouw

Op 21 maart, het begin van de lente, is de nieuwe tijdelijke huisvesting ISK Delft geopend. De week voor de voorjaarsvakantie heeft het team de sleutel gekregen. Vanaf dat moment hebben vele collega’s, waaronder die van ICT en huisvesting, enorm hard gewerkt. Het ISK-team is de afgelopen jaren vaak verhuisd, maar het was duidelijk dat deze verhuizing naar de Juniusstraat 6 energie 
gaf. 

De Delftse wethouders Karin Schrederhof en Joëlle Gooijer verrichtten de officiële opening voor een goed gevulde zaal. De verbindende wol-act van Michiel Hesseling symboliseerde ons Delftse netwerk en bracht veel teweeg. Ook het videoportret van oud-ISK-leerlingen rond het thema ‘Waar was je, waar sta je, waar ga je?’ werd gewaardeerd, net als de betrokkenheid van bestuur en beide wethouders.

ISK Delft groeit en verzorgt inmiddels onderwijs voor ruim 300 leerlingen, een verdrievoudiging binnen twee jaar tijd. Dankzij de nieuwe tijdelijke huisvesting volgen alle leerlingen op één locatie onderwijs. Hiermee gaat een wens van het team in vervulling om voortgezet onderwijs voor nieuwkomers gecentreerd en niet langer noodgedwongen versnipperd aan te bieden, vertelt directeur Mariska Davids: “Leerlingen en collega’s investeren de reistijd van locatie naar locatie in kwaliteit, wat de leerprestaties en onderwijsontwikkeling een boost geeft. We zijn de gemeente Delft, die heeft gezorgd voor de noodzakelijke faciliteiten, dan ook dankbaar.” ISK Delft is er voor werelds onderwijs met lokale impact. Een wereld lokaal, dat lokaal is nu echt lokaal, op Juniusstraat 6.


Wat? Chatbots in het onderwijs?

Ja, dat lees je goed. Scholengroep Spinoza gaat de uitdaging aan om het nut van chatbots in het onderwijs te onderzoeken. Docenten van het Dalton College en het ’s Gravendreef College hebben drie chatbots gebouwd, die luisteren naar de namen Aardrijkskunde, Duits en Dalton College.

De chatbots zijn voorzien van voorbeeldvragen die leerlingen op weg helpen bij het stellen van de juiste vragen. Hiermee kunnen leerlingen de bot inzetten als overhoorprogramma met feedback en testen of het leerdoel is bereikt. Ook kunnen ze bijvoorbeeld vragen krijgen op hun eigen (taal)niveau.

De 'motor' van de bots is gebaseerd op GPT 4-Turbo. Dankzij de samenwerking met het Nederlandse softwarebedrijf Watermelon blijven de data binnen de landsgrenzen. Het project is nog in de testfase, waardoor de inhoud nog beperkt is tot bepaalde onderdelen van de lesstof. Daarnaast ontwikkelt GPT 4-Turbo zich ook nog verder.

Ben je benieuwd?
Neem een kijkje en laat weten wat je ervan vindt via het feedbackformulier!


 
Jouw talent brengt ook de HOA verder

Natuurlijk was ook de Haagse OnderwijsAcademie aanwezig  op de Spinozadag. Naast de inmiddels bekende HOA-woonkamer-stand met heerlijke koffie van de barista, verzorgde de HOA maar liefst 9 verschillende workshops. We hebben genoten van alle collega's die deze dag hun talenten hebben gedeeld én van alle andere collega's die van en met elkaar geleerd hebben. Vond jij deze dag ook zo gaaf, smaakt het naar meer en komt de volgende Spinozadag voor jou veel te laat? 


CliftonStrengths: een visie op het inzetten van talenten

In voorbereiding op de studiedag hebben we allemaal kennis kunnen nemen van het boek van Ronald Giphart, waarin hij beschrijft hoe dertien Nederlanders hun talenten inzetten om hun professionele doelen te realiseren. Door te doen waar ze goed in zijn en waar ze plezier aan beleven, halen ze het beste uit zichzelf en uit de samenwerking met anderen.

Via de bijgevoegde QR-code hebben we ook kennis kunnen maken met de Clifton StrengthsFinder van Gallup. Je hebt allemaal een unieke combinatie van talenten, kennis, vaardigheden en ervaringen, die je elke dag helpt om te doen wat je het beste kunt. En om samen het onderwijs elke dag een stukje mooier en beter te maken.  

Jim Clifton, CEO van Gallup, concludeert in zijn onderzoek dat prestaties en werkplezier toenemen in organisaties waar mensen en teams werken vanuit talenten. Daarnaast toont hij aan dat in strengths-based-organisaties de betrokkenheid van medewerkers, leidinggevenden en teams beduidend groter is. Clifton gaat ervan uit dat je beter kunt werken aan het ontwikkelen van je talenten dan aan het versterken van zwaktes. 

Wat zou dit voor onze leerlingen kunnen betekenen? Iets om nieuwsgierig naar te zijn.


Voorrang op huurwoningen voor jonge collega’s

Om het voor onderwijspersoneel in Leidschendam-Voorburg mogelijk te maken dicht bij hun werk te wonen, tekenden 1828 Groep en Scholengroep Spinoza een samenwerkingsovereenkomst. De overeenkomst, getekend op het Veurs Lyceum, houdt in dat er in de vestiging van 1828 Leidschendam aan de Vlietweg vijftien appartementen met voorrang beschikbaar zijn voor jonge medewerkers onze scholengroep.

Huurders van 1828 krijgen een zogenaamd jongerencontract. Dat betekent dat ze er vijf jaar kunnen wonen. De woningen die vrijkomen zijn opnieuw bestemd voor jonge medewerkers van Spinoza. Initiatiefnemer Ernest van der Meijde van 1828: “We zetten ons in voor betaalbare huisvesting voor jongeren. Binnen die doelgroep proberen we juist ook jongeren met een cruciaal beroep een plek te geven dichtbij hun werk.”

Ook wethouder Jeffrey Keus is blij met dit initiatief. “Met deze afspraken slaan we twee vliegen in een klap: we bieden ruimte aan jongere instroom in het onderwijs én maken het aantrekkelijk om voor een baan in onze gemeente te kiezen.”

Peter Lamers: “Als bestuurder van Scholengroep Spinoza ben ik heel blij met deze afspraak met 1828. We hebben in deze regio geen lerarenopleiding, dus nieuwe docenten studeren en wonen vaak in Rotterdam, Utrecht of Amsterdam. Vaak kunnen aankomende en jonge docenten geen woning kopen in de regio. Dankzij 1828 kunnen nieuwe collega’s nu wel een woning in de buurt krijgen. Hiermee helpen 1828 en de gemeente Leidschendam-Voorburg mee aan het aanpakken van het tekort aan docenten.”



© 2024 Scholengroep Spinoza realisatie Knijnenburg Producties