Spinoza verbindt en innoveert! - Baruchje 12 oktober 2023

12 oktober 2023

Beste collega's,

TikTok, Gossip Girl, pesten, fake news ... We zijn steeds meer bezig in de samenleving en op school met de gevolgen van het permanent communiceren via sociale media. De snelheid van communiceren neemt steeds meer toe, maar dat komt de kwaliteit van de communicatie niet altijd ten goede. Dat is overigens niet nieuw: dit proces loopt al sinds de opkomst van de boekdrukkunst. In de tijd van de gebroeders De Witt werd de samenleving opgestookt via vlugschriften en pamfletten. Er zullen steeds nieuwe en snellere communicatiekanalen ontwikkeld blijven worden en er zullen altijd mensen zijn die op zoek zijn naar onbedoelde mogelijkheden. In de digitale samenleving gaan die ontwikkelingen heel snel en de impact is enorm. 

Tegenwoordig informeren we ouders via Magister over de voortgang van hun kinderen. Roosterwijzigingen worden digitaal gecommuniceerd. Zelf ben ik van de generatie van de telefoonlijst op school: als er een wijziging in het rooster was, werd de eerste gebeld en die moest dan de volgende bellen. Dit ging vaak mis, dus een roosterwijziging wist je meestal pas op het moment dat je op school kwam. Het voordeel was dat je dan bij een uitgevallen uur de tijd had om even bij te praten. Voortschrijdende techniek heeft ons goede dingen geleverd, maar voor de keerzijde moeten we niet onze ogen sluiten. 

Terwijl de Stichting School en Veiligheid de ‘Week tegen Pesten’ organiseerde, werd via verschillende TikTok-accounts actief opgeroepen tot het aanleveren van roddels en onwaarheden over leerlingen en onderwijspersoneel, zodat die gedeeld konden worden. Ook op onze scholen zijn dergelijke accounts actief gebleken. De gevolgen voor de slachtoffers - die zich niet kunnen verweren - kunnen dramatisch zijn. En dat roept ons bij de vraag op of alles wat technisch kan, ook mogelijk gemaakt moet worden. Natuurlijk moet het kwetsen van anderen stoppen, maar kunnen we het verbieden? Verbieden betekent ook handhaven. Hebben we daar de mogelijkheden voor? We willen in ieder geval onderzoeken wat we kunnen doen en daarom is via brieven aan ouders, leerlingen en collega's gevraagd om het te melden wanneer een dergelijk account actief is. 

Onderwijs heeft echter ook de taak om leerlingen voor te bereiden op actieve deelname aan de samenleving. En die samenleving ontwikkelt zich in hoog tempo. Het is onze taak om leerlingen daarop voor te bereiden en - verantwoord – mee te leren omgaan. Dus ook met de keerzijde van wat er op sociale media allemaal gebeurt.

Gelukkig hebben onze voorouders de boekdrukkunst niet verboden. We hebben leren omgaan met positieve en de negatieve kanten van alle mogelijkheden. Het is jammer dat in Texas een docente is ontslagen omdat ze haar leerlingen stukken liet lezen uit het dagboek van Anne Frank, dat daar op een lijst van verboden boeken is geplaatst. Dat is mijns inziens niet de oplossing. Wij zullen als onderwijs permanent de ontwikkelingen moeten volgen die op ons afkomen, zodat we onze leerlingen kunnen laten nadenken over hoe ze dit allemaal op een positieve wijze kunnen gebruiken. Dat voelt niet altijd goed, maar het is wel onderdeel van onze kerntaak. 

Met hartelijke groet,

Peter Lamers
Voorzitter College van Bestuur


Leonie Drabbe: 'Samen verder kijken dan de eigen school'


De term ‘on the move’ is op zijn plaats wanneer je kijkt naar de ontwikkeling van het ’s Gravendreef College. Ook Leonie Drabbe, per 1 oktober niet langer schooldirecteur maar lid van het College van Bestuur van Scholengroep Spinoza, blijft graag in beweging. “Dankzij deze stap kan ik op een intensievere manier bij de andere Spinoza-scholen betrokken zijn. Daar heb ik veel zin in.”

Waar ben je trots op als je kijkt naar de afgelopen jaren op het ’s Gravendreef College?
“De aandacht voor innovatie die we altijd hebben gehad, daar ben ik behoorlijk trots op. Dat zie je nu terug in bijvoorbeeld het beroepenplein, waar leerlingen met allerlei verschillende profielen samenwerken. In het verkorte vmbo-mbo-traject voor leerlingen op niveau 4. En in de manier waarop we IB (International Baccalaureate) een plek geven in onze school voor álle leerlingen; niet alleen voor een selecte klas voor tweetaling onderwijs. Allemaal voorbeelden waarbij we hebben gedurfd om het net even anders te doen.”

“Sowieso ben ik megatrots als ik terugdenk aan 20 jaar geleden, hoe we begonnen zijn. Onder de trappen van een basisschool, soms in een lokaaltje als dat toevallig over was. Ik weet nog dat ik Zorg en Welzijn gaf aan de bovenbouw van het vmbo, dat deed ik dan bij mij thuis. Kregen ze bij mij in de keuken kooklessen, of uiterlijke verzorging in de woonkamer. Dat kun je je nu haast niet meer voorstellen. Als je dan ziet hoe de school er nu voor staat, is dat een wereld van verschil. We zijn begonnen met 125 leerlingen en 2 vaste docenten. De rest van de docenten vlogen we in en ook de conciërge gaf soms een les. Nu hebben we 1400 leerlingen, een docententeam van 150 collega’s en twee prachtige gebouwen.”

Waar kijk je naar uit in je nieuwe rol als bestuurder?
“Ik heb veel zin om op een intensievere manier bij de andere Spinoza-scholen betrokken te zijn. Je krijgt als directeur natuurlijk wel dingen mee, maar in de praktijk ben je met name op je eigen school gericht. Ik ben heel benieuwd naar de thema’s, krachten en dilemma’s die er op al die scholen spelen. Hoe kunnen we van elkaar leren, waar kunnen we elkaar versterken? En ook de samenwerking op het Buro: hoe zetten we met elkaar de kwaliteitszorg zo neer dat we echt voor elke school een meerwaarde kunnen betekenen? Daar zie ik naar uit.”

Wat voor soort bestuurder ben jij?
“In elk geval iemand die vanuit vertrouwen handelt. Het stukje controle is ook belangrijk, maar voor mij is de basis wederzijds vertrouwen. Als bestuurder wil je in verbinding zijn met de organisatie, met de scholen, met de mensen. Soms zullen er dingen niet lukken of anders lopen dan je dacht. Dat hoort erbij: het belangrijkste is dat je dan de juiste vragen stelt en ervoor zorgt dat je er met elkaar iets van leert. Ik hoop in mijn rol als bestuurder midden in de organisatie te blijven staan en goed op de hoogte te blijven van de schoolpraktijk. Je staat als bestuurder vanzelfsprekend net een stapje verder van de dagelijkse praktijk af. Ik zie het als taak voor mezelf om toch goed betrokken en ingevoerd te blijven. Bijvoorbeeld door te spreken met MR’en, directie, docenten en ook leerlingen, bijvoorbeeld in de vorm van gesprekken met de leerlingenraad.”

Je werkt al zo’n 25 jaar binnen Spinoza. Bestaat er voor jou zoiets als het Spinoza-gevoel?
“Ja, dat durf ik inmiddels wel te zeggen. We hebben daar lange tijd naar gezocht: aanvankelijk waren we vooral een financiële eenheid, later kwam daar HR bij. De afgelopen jaren zijn er grote stappen gezet in het brede Spinoza-gevoel. Ons visiedocument Spinoza on the move heeft daar zeker bij geholpen. Je komt elkaar tegen, doet samen nieuwe kennis en vaardigheden op. Natuurlijk, als scholen zijn we in zekere zin concurrenten van elkaar. Maar er zijn zoveel punten waarop we van elkaar profiteren. Denk aan de verschillende vaksecties die elkaar kunnen elkaar inspireren en versterken. Of aan de maatschappelijke uitdagingen die op ons afkomen, bijvoorbeeld op technologisch vlak. Als scholengroep kun je daar veel beter op inspelen dan als individuele school. En wanneer een leerling of collega ergens niet helemaal op de juiste plek zit, is er vast een plek binnen onze scholengroep die beter past. Met elkaar in verbinding zijn, verder kijken dan het perspectief van de eigen school. Dat komt voor mij aardig in de richting van een Spinoza-gevoel.”


Volwaardig podium én muziek als examenvak: ‘003’ op Gymnasium Novum biedt volop kansen

Thomas van den Ende is sinds 7 jaar muziekdocent op Gymnasium Novum. Het viel hem op dat er onder leerlingen veel interesse is om ook na het tweede leerjaar met muziek verder te gaan. “Ik zie veel muzikaal talent onder leerlingen. Waarom zouden we ze dan niet de kans geven om voor muziek te kiezen in hun eindexamenpakket?”

Volwaardig podium

Intussen dacht Thomas ook na over een plek voor een nieuw muzieklokaal. “Een plek waar je muziekles volgt is één ding… Wat als we daarmee ook een volwaardig podium creëren waar leerlingen zelfstandig kunnen repeteren en waar ze zelfs kunnen optreden?” Dat podium is er nu: het vernieuwde muzieklokaal 003 biedt plaats aan liefst 60 bezoekers. In het lokaal is de afgelopen maanden flink getimmerd en gezaagd. Thomas: “De juiste sfeer ontbrak in de oude setting. Nu biedt 003 veelzijdigheid: leerlingen vinden hier alles wat ze nodig hebben om lekker met elkaar muziek te maken. En om muziek als examenvak te volgen.” Dit jaar zijn twaalf vierdeklassers het schooljaar begonnen met muziek in hun pakket en de belangstelling lijkt te groeien.

Van klassiek tot karaoke

Op 8 november vindt het eerste lunchpauzeconcert plaats. Want daar is 003 óók voor bedoeld: stand-upcomedy, karaokemiddagen, popconcerten, strijkkwartetten, alles mag. Iedere leerling of medewerker mag een uitvoering plannen en organiseren. De bedoeling is dat er elke maand minimaal één optreden is. De animo is groot: tot en met april is er elke maand minimaal één optreden gepland. Zowel muziekleerlingen als bestaande en nieuwe bandjes buiten het curriculum gaan meerdere concerten geven. “Het toont aan wat je kunt bereiken als je je passie blijft volgen.”

Wil je op de hoogte blijven van de vorderingen, festiviteiten en concerten? Kijk op lokaal003.nl


Bezinning en verbinding op het Sint-Maartenscollege

Voor de derde keer in vier jaar heeft een groep collega's van het Sint-Maartenscollege een bezinnings- en verbindingsweekend doorgebracht op een locatie buiten school, deze keer in het Gelderse Doornspijk. De deelnemers keken naar de katholieke identiteit van de school: welke gemeenschappelijke waarden hebben we en hoe dragen we die anno 2023 uit?

Verbindende waarden
De eerste editie van het bezinnings- en verbindingsweekend was in 2019, toen een start werd gemaakt met een nieuw schoolplan. Tijdens dat weekend is de basis gelegd voor het vastleggen van de gemeenschappelijke waarden. De uitkomst was een poster met de visuele notulen van het weekend en de drie waarden waar iedereen binnen de school zich in herkent: brede vorming, duidelijkheid en verbinding. Deze waarden dienden vervolgens als basis voor het schoolplantraject.

Religieuze uitingen
Het tweede weekend vond in maart 2022 plaats in Leersum, aan de voet van de Utrechtse Heuvelrug. Dit weekend stond in het teken van het heroverwegen van een regel op het Sint-Maartenscollege: het verbod op hoofdbedekking en religieuze uitingen. Het Sint-Maartens wil als inclusieve school iedereen welkom heten vanuit de eigen identiteit. Met behulp van de werkvorm ‘Deep Democracy’ is in gezamenlijkheid besloten om de regel aan te passen - uitingen van religie vormen nu een uitzondering op de regel.

Waarden verdiepen en verbreden
Het derde weekend vond afgelopen september plaats. In aanloop naar een volgend schoolplan zijn de drie waarden van de school tegen het licht gehouden: brede vorming, duidelijkheid en verbinding. Onder externe begeleiding kwamen de deelnemers met verschillende werkvormen steeds dieper in de materie. Zij hebben met elkaar de opbrengsten van het weekend samengevat:

Op het Maartens vinden wij brede vorming nog steeds heel belangrijk. Wij willen dit echter nog breder trekken en scharen hier het breed ontwikkelen van ons eigen personeel ook onder. Verbinding blijft een belangrijke waarde. We zien dit terug in alle aspecten van ons werk, bij het personeel onderling maar ook in ons dichte vangnet voor leerlingen. Het verder ontwikkelen van een directe aanspreekcultuur kwam hierin expliciet naar voren. Van duidelijkheid bleek dat het meer een voorwaarde was dan een waarde. Als processen en verwachtingen duidelijk zijn, zijn verbinding en brede vorming beter mogelijk. Hiernaast hebben we geconstateerd dat de wens om ruimte te hebben eigen initiatieven te ontplooien ook typisch Maartens is, iets dat nu nog niet duidelijk in onze waarden naar voren komt. Hier willen we met elkaar over doorpraten.



Nieuwe MVI-lokalen op François Vatel voor innovatie, samenwerking en creativiteit

François Vatel vmbo heeft twee compleet vernieuwde lokalen geopend voor het profiel Media, Vormgeving & ICT (MVI). Leerlingen kunnen er programmeren, video’s opnemen en textiel bedrukken. Ook is er een immersive room waarin ze zich kunnen onderdompelen in virtual reality. “De lokalen zijn een broedplaats voor creativiteit, innovatie en samenwerking”, vertelt Jelle Kool, docent MVI en wiskunde.

De lokalen bestaan uit aparte zones voor de verschillende disciplines binnen Media, Vormgeving en ICT. Jelle: “Zo kunnen leerlingen zich uitleven in alle aspecten van ons boeiende profiel. We hebben bijvoorbeeld de studio, daar staat fotografie en videoproductie centraal. In de ICT-zone gaan leerlingen aan de slag met de nieuwste software om hun programmeervaardigheden te ontwikkelen, bijvoorbeeld met het bouwen van Lego-robots.”

Voor de leerlingen die interesse hebben in grafische vormgeving is er de designzone. Hier ontwerpen ze logo’s en andere illustraties of bedrukken ze T-shirts en tassen. In de productiezone ligt de nadruk op het omzetten van digitale concepten in tastbare objecten, bijvoorbeeld met 3D-printers. Tot slot is er de indrukwekkende immersive room, waar leerlingen werken aan interactieve projecten met behulp van virtual reality. Met VR-brillen en andere moderne technieken creëren ze levensechte simulaties.

Jelle: “We zijn ontzettend blij dat we onze leerlingen op deze manier kunnen inspireren om zich verder te ontwikkelen binnen het MVI-profiel. Dit betekent een mooie boost: niet alleen voor hun kennis en vaardigheden op technisch gebied, ook voor hun vermogen tot samenwerken, creëren en innoveren.”


De HOA trapt af met inspiratie en complimenten


De Haagse Onderwijsacademie (HOA) is het nieuwe academiejaar begonnen met een tour langs de scholen van Scholengroep Spinoza en VO Haaglanden. Sluitstuk van de tour was de officiële kick-off van het nieuwe jaar op Scholencombinatie Delfland, met ruimte voor inspiratie én een culinaire verrassing.

De HOA bezocht met de scholentour liefst 20 schoollocaties, waarbij de nadruk lag op verbinding, inspiratie en natuurlijk het programma voor dit schooljaar. Onder het genot van een kopje koffie van een echte barista bespraken collega's welke leuke, leerzame of verrassende cursus zij willen volgen bij de HOA. In het bijzondere decor van de ‘Complimenten Caravan’ volgden zij de sneak preview van de cursus ‘De kunst van complimenten’.

Die vaardigheid konden de collega’s inzetten tijdens de officiële kick-off van het academiejaar op sc Delfland. Hier gingen de complimenten naar professioneel gamer Koen Schobbers voor zijn inspirerende lezing over het game- en mediagedrag van jongeren. Ook de leerlingen van sc Delfland (voor de heerlijke hapjes) en de leerlingen en collega's van François Vatel vmbo (voor de superlekkere bonbons bij de koffie) kregen terecht complimenten.

“We willen iedereen bedanken voor de aanwezigheid en de fijne gesprekken”, zegt Nienke van Wijland, die samen met haar collega’s Elvira en Cleo het Academieteam vormt. “We zien dat veel collega’s zich al hebben ingeschreven voor cursussen, coaching, lezingen en andere activiteiten. We zien jullie bevlogenheid en het enthousiasme; dat belooft veel voor het komende academiejaar!"


Stagiairs PrO Grotius floreren bij Maison Kelder


Banketbakkerij Maison Kelder biedt al jarenlang plek aan horecaleerlingen van PrO Grotius om praktijkervaring op te doen. Eén van die leerlingen is de 18-jarige Jan, die bestellingen rondbrengt  in zijn Maison Kelder-bus. “Ik bevoorraad de winkels en lever klantbestelling af. Iedereen doet open met een glimlach en ik heb de tijd van mijn leven hier!”

Lees het hele artikel


2FA voor HR2day

Vanaf maandag 30 oktober is het verplicht om met 2FA in te loggen bij HR2day. Tweefactorauthenticatie (2FA) is een extra veilige manier van inloggen. Het houdt in dat je altijd moet inloggen met twee stappen: je wachtwoord en een code die je uit een app of je mobiele telefoon krijgt. In dit geval de Google Authenticator-app. Van de afdeling PSA krijgt iedereen een mail met een handleiding hiervoor.  


Nieuwe cao voortgezet onderwijs

Zoals jullie waarschijnlijk weten is er een akkoord bereikt voor een nieuwe cao voor het voortgezet onderwijs. De nieuwe cao loopt van 1 mei 2023 tot 1 oktober 2024. Hieronder vind je de belangrijkste afspraken:

  • 10% salarisverhoging per 1 juli 2023
  • Een eenmalige bruto-uitkering in november 2023. Afhankelijk van de functieschaal is de uitkering bij een fulltime dienstverband € 1.000 (t/m OOP schaal 5), € 600 (OOP schaal 6 t/m 9) of € 350 (alle andere werknemers). De peildatum hiervoor is 1 november 2023.
  • Medewerkers die hiervoor in aanmerking komen, krijgen voortaan een BHV-vergoeding van € 25 bruto per maand. Dit geldt met terugwerkende kracht vanaf 1 mei 2023.
  • De huidige aanspraken in het kader van de arbeidsmarkttoelage blijven bestaan totdat er nieuwe afspraken voor in de plaats komen. Dat betekent dat de bedragen niet verhoogd worden.


© 2024 Scholengroep Spinoza realisatie Knijnenburg Producties