‘Jongeren zelfvertrouwen geven, perspectief bieden: daar gaat het om’

3 juli 2025

Patrick van der Mark stapt na de zomer over van PrO Grotius naar het Dalton College. In dit interview vertelt hij over zijn beweegredenen en uitdagingen.

Wat heeft je doen besluiten om over te stappen van het PrO Grotius naar het Dalton College?
Na ruim twintig jaar in het praktijkonderwijs, waarvan tien jaar bij PrO Grotius, was ik toe aan iets nieuws. Toen mijn belangstelling voor Dalton gepolst werd, was mijn nieuwsgierigheid gewekt en ben ik het gaan onderzoeken. Gaandeweg het proces raakte ik steeds enthousiaster over het Dalton College.
Ik werk inmiddels drie jaar bij Scholengroep Spinoza en de overstap naar Dalton voelt als het beste van twee werelden: een nieuwe uitdaging binnen een fijne scholengroep/bestuur.

Wat spreekt je aan in het Dalton College?
Het Dalton College is een school met een rijke historie, gehuisvest in een prachtig wederopbouwgebouw. Tijdens mijn verkenning heb ik veel mensen ontmoet die met liefde en enthousiasme over de school vertelden. Het werd mij duidelijk dat er trotse en betrokken mensen werken.

Wat mij bijzonder aanspreekt, is dat de kernwaarden van dalton aansluiten bij mijn eigen visie op onderwijs. Mijn visie is grotendeels gebaseerd op de motivatietheorie van Deci en Ryan. Zij stellen dat mensen drie fundamentele psychologische basisbehoeften hebben: autonomie, competentie en verbondenheid, die essentieel zijn voor groei en ontwikkeling. Net als in het praktijkonderwijs voel ik me aangetrokken tot het brede, persoonsvormende karakter van het daltononderwijs. Het gaat om meer dan alleen kennisoverdracht. Ik word dan ook écht enthousiast van alle extra activiteiten die binnen dalton worden aangeboden!

Zijn er dingen die je op PrO Grotius hebt geleerd die je op het Dalton College wilt toepassen?
Ik kijk absoluut terug op een leerzame periode. Ik kan mij vinden in de uitspraak van Johan Cruijff, dat je meer leert van je fouten dan van de dingen die goed gaan! Ik zal er eentje noemen:

Vanuit mijn oude (masculiene) opvatting over leiderschap opereerde ik solistisch. Het oplossen van vraagstukken hield ik voornamelijk bij mijzelf. Dit deed ik vanuit de aanname dat het bieden van oplossingen voornamelijk voorbehouden was aan mij als schoolleider. Mijn master (integraal schoolleiderschap) heeft mij geleerd om meer vanuit een metapositie te kijken, deze afstand heeft mij laten zien dat het in mindere mate gaat om wat ik doe, maar dat het vooral gaat om wat het resultaat is van wat ik doe en wat het teweegbrengt bij anderen.

Wat zijn de grootste verschillen en overeenkomsten tussen de scholen?
Ik vrees dat de koffie van PrO Grotius niet te overtreffen is. Het meest opvallende verschil is de wijk waarin de scholen staan. PrO Grotius is gevestigd in de wijk Voorhof in Delft-West, een gebied waar de leefbaarheid en veiligheid onder druk staan. Deze wijk is dan ook opgenomen in het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid (NPLV), een van de 20 aandachtsgebieden in Nederland. Dat vormt een scherp contrast met de omgeving van Dalton Voorburg. De grootste overeenkomst is voor de hand liggend: op beide scholen staat de leerling centraal. Of het nu gaat om Dalton of PrO Grotius, het draait om het bieden van passend, persoonlijk en toekomstgericht onderwijs.

Wat zijn je eerste indrukken van het Dalton College en waar kijk je het meest naar uit?
Ik heb een hele goede eerste indruk. Zoals ik al zei stralen de mensen die ik tot nu toe hebt ontmoet trots en betrokkenheid uit. Ik kijk uit naar een nieuwe uitdaging en een bijkomend voordeel is dat ik iedere dag op de fiets naar Voorburg mag.  

Wat zie jij als belangrijke speerpunten voor het Dalton College de komende jaren? En op welke manier hoop je hieraan bij te dragen?
Het is geen geheim dat er bij Dalton Voorburg roerige tijden zijn geweest. Tegelijkertijd is het mooi om te zien hoe onder leiding van Hans en Esther de weg omhoog weer is ingezet. In mijn ogen draait het uiteindelijk om één helder doel: het bieden van het allerbeste daltononderwijs aan leerlingen in Voorburg en omstreken. Dáár moet de focus liggen. Goed onderwijs is niet alleen waardevol voor onze leerlingen, maar ook de sleutel tot een stabiele en gezonde organisatie. Dat werkt twee kanten op.
Als schoolleider wil ik daarin vooral een verbindende en faciliterende rol spelen. Ik geloof dat je samen verder komt, door mensen met elkaar te verbinden, ruimte te geven aan ieders kwaliteiten en eigenaarschap te stimuleren. Zo creëren we samen een cultuur waarin kwaliteit, vertrouwen en betrokkenheid de standaard zijn.



© 2025 Scholengroep Spinoza realisatie Knijnenburg Producties