Feedback helpt schoolleiders vooruit

17 november 2022

In maart en in juni van het afgelopen schooljaar hebben Ajolt Elsakkers, rector van het Sint-Maartenscollege, en Leonie Drabbe, directeur van het ‘s Gravendreef College, een dag met elkaar meegelopen. Wat heeft hen daartoe gebracht en wat heeft het opgeleverd? Secretaris Pieter Moerland ging in gesprek met twee enthousiaste schooldirecteuren.

Hoe is dit initiatief tot stand gekomen en vooral hadden jullie er bepaalde verwachtingen bij? 
Zowel Leonie als Ajolt geven aan dat het initiatief tot stand is gekomen in de marge van een andere bijeenkomst. Ze waren in gesprek over hoe mooi het zou zijn om van elkaar te leren, toen iemand - ze geven elkaar de credits - de gedachte opperde om een dag met elkaar mee te lopen. Het uitgangspunt daarbij was dat de bezoekende partij om feedback werd gevraagd. Beide directeuren hadden een persoonlijke en een organisatorische leervraag geformuleerd waar gedurende de dag aandacht aan werd besteed. De gast kwam dus niet om te leren, maar om feedback te geven; “Om als een vlieg op de muur een dagje mee te kijken.” Het uitgangspunt was dat ze van elkaar wilden leren. 

Hoe hebben jullie die meeloopdagen beleefd? 
Beiden vonden het ook wel spannend, maar ze hebben de feedback van de ander ook met hun staf besproken. Ajolt was onder de indruk van de scherpe waarneming door Leonie, die de feedback heel waardevol maakte. Zo gaf de vraag achteraf “Wat was je doel in dit gesprek?” aan dat dit voor de observant - en mogelijk dus ook voor de gesprekspartner - niet altijd duidelijk was. 
Anderzijds was Leonie blij met de vriendelijke en daardoor verbindende observaties van Ajolt. Zij verwees o.a. naar een uitspraak van Miles Davis, die tegen zijn orkestleden zei dat hij ze moest ontslaan als zij geen fouten meer maken. Voor Leonie komt dat neer op: “Compliment dat je een fout hebt gemaakt. En nu gaan we kijken wat we daarmee doen.” 
Ze wisten het al van zichzelf, maar ze hebben nu ook bij elkaar waargenomen welke verschillende rollen een schoolleider over de hele dag moet vervullen. 

Jullie hebben allebei een volle agenda. Weegt het rendement van zo’n dag op tegen wat je niet hebt kunnen doen? 
Ajolt merkt op dat het gevaar van een volle agenda is dat je niet meer de tijd neemt om - zoals Steven Covey het omschreef - de zaag scherp te houden. Het is voor leidinggevenden best lastig om goede  feedback te krijgen en dan is zo’n meeloopdag al gauw waardevol. Iedereen moet zich blijven ontwikkelen en het ophalen van feedback is daarvoor een goed instrument. Dat lukt het beste door je kwetsbaar op te stellen. 

In deze meeloopdagen komen drie van de kernwaarden van Spinoza samen: ‘Wij innoveren’, ‘Wij delen kennis’ en ‘Wij vertrouwen elkaar’. Houdt dit in dat ze ook ‘ja’ zullen zeggen wanneer hun afdelingsleiders op een andere school mee willen lopen? 
Zowel Ajolt als Leonie zijn op dit punt heel duidelijk. “Ze zouden het niet moeten vragen, maar gewoon moeten doen.” Iedereen zou in het kader van persoonlijk leiderschap op zoek moeten gaan naar feedback. Ook in het Middenkadertraject van de HOA is dit een belangrijk aandachtspunt. Ze willen hiervoor zeker in het SDO een lans breken. “Want de enige vorm van top-down die werkt is voorbeeldgedrag.”   

 



© 2024 Scholengroep Spinoza realisatie Knijnenburg Producties