Een huiskamer-klas voor meer houvast en ontwikkeling vmbo’ers

11 november 2021

Hoe begeleid je vmbo-basisleerlingen met leerwegondersteunend onderwijs op zo’n manier dat zij meer ruimte krijgen om zich te ontwikkelen? Het Haagse François Vatel vmbo vond een antwoord op die vraag; ze maakten een huiskamer als klas.

“Elke dag gedoe. Een vechtpartijtje, geen klik met een docent, de juiste boeken niet bij zich of geen pen bij de hand; de manier waarop het reguliere onderwijs op het vmbo gegeven wordt, levert voor deze groep leerlingen teveel onrust op”, schetst locatiedirecteur Marco van Wijngaarden. “Ook al werken we al met kleinere klassen van maximaal zestien leerlingen, het is niet voldoende. Daarom besloten we met de pilot ‘huiskamer’ te starten.”

Vaste gezichten

Inspiratie voor het idee deed Marco op bij een school waar hij eerder werkte, het Hoofdvaart College. “Daar leverde het goede resultaten op. Het idee is dat je de overgang van het basis- naar het voortgezet onderwijs gemakkelijker maakt zodat het minder veranderingen ineens zijn. We werken met een ruim, vast klaslokaal waar de leerlingen zich thuis voelen. Daar volgen ze alle lessen, afgezien van praktijklessen, gym en kunst. De leraren komen naar het lokaal toe. Dat zijn vier vaste gezichten, plus onze onderwijsassistent die drie dagen in de week aanwezig is voor ondersteuning. Kluisjes bevinden zich in het lokaal, dus vergeten boeken zijn niet meer aan de orde.” Verder heeft het lokaal twee banken en een time out-hoek.

Onderwijsassistent

De huiskamer geeft de leerlingen houvast”, vervolgt Marco. “Met het vaste team bouwen ze bovendien een band op.” Dat is belangrijk, benadrukt onderwijsassistente Latonya Lo-Kioeng-Sioe. Lees hier het volledige artikel

Bron: https://www.voortgezetleren.nl/post/een-huiskamer-klas-voor-meer-houvast-en-ontwikkeling-vmboers/



© 2024 Scholengroep Spinoza realisatie Knijnenburg Producties