Baruchje 25 oktober 2024

25 oktober 2024

Voorwoord van het bestuur

Beste collega’s,

Het nieuwe schooljaar is inmiddels goed van start gegaan en we zijn verheugd te zien dat al onze scholen met volle kracht aan de slag zijn.

We hebben het HOA-jaar geopend met een inspirerende lezing over kunstmatige intelligentie door Vivianne Bendermacher. Deze middag heeft ons laten inzien welke kansen AI biedt, maar ook welke uitdagingen het met zich meebrengt. AI is een onmiskenbaar onderdeel van onze toekomst, en het is aan ons om te bepalen hoe we hier op een verantwoorde en effectieve manier mee omgaan.

Tijdens de recente tour van de HOA langs de helft van onze scholen hebben we gezien hoe positief de HOA wordt ontvangen. Het is bemoedigend dat steeds meer collega's de HOA benutten voor hun persoonlijke professionalisering. Dit is niet alleen een stap in de ontwikkeling van ieder individu, maar draagt ook bij aan onze gezamenlijke groei als organisatie en versterkt de onderlinge samenwerking.

We constateren met tevredenheid dat het aantal collega's dat de Grip-enquête invult, dagelijks toeneemt. Wij moedigen degenen die dit nog niet hebben gedaan, aan om deel te nemen. Het welzijn van onze medewerkers is van groot belang voor de organisatie. Het is essentieel voor ons om inzicht te krijgen in hoe wij jullie nog beter kunnen ondersteunen. Het onderzoek is anoniem.

Daarnaast willen wij jullie informeren over de aanstaande verhuizing van het Buro en het CvB. Deze stap is noodzakelijk, aangezien het huidige pand niet langer voldoet aan de eisen van deze tijd. Bedrijfsruimten moeten voldoen aan strenge normen op het gebied van energie-efficiëntie, milieuvriendelijke materialen en gezonde werkomgevingen. Daarnaast biedt het huidige pand onvoldoende mogelijkheden voor samenwerking tussen de verschillende afdelingen. Een renovatie zou te kostbaar en langdurig zijn. Daarom verhuizen wij per 7 november naar ons nieuwe adres:  Stationsweg 4, 2275 AZ Voorburg.

We wensen jullie allemaal een fijne en verfrissende herfstvakantie.
Peter Lamers en Leonie Drabbe
College van Bestuur Scholengroep Spinoza


Tussen klas en Kamer: ervaringen van een docent in het hart van de democratie

Onze collega Pieter Uittenbogaard, Leraar van het Jaar 2023, presenteert zijn boek ‘Tussen klas en Kamer: ervaringen van een docent in het hart van de democratie’.

cover boek 'Tussen klas en kamer'

Pieter is sinds 2004 als docent economie werkzaam binnen Spinoza: eerst op het Huygenslyceum en sinds 2009 op het Sint-Maartenscollege. Tot zijn verrassing werd hij in oktober 2023 op voorspraak van een oud-leerling verkozen tot ‘Leraar van het Jaar’ in het voortgezet onderwijs.

Perscentrum Nieuwspoort nodigde Pieter vervolgens uit om het onderwijsdebat in de Tweede Kamer te volgen. Bijna een jaar lang kreeg hij vrije toegang tot het parlement. Pieter volgde verschillende debatten en las talloze moties, onderzoeken en Kamerbrieven. Ook sprak hij met politici, docenten, bestuurders en journalisten, onder wie Jeroen Dijsselbloem, Merel van Vroonhoven en Jelmer Evers. 

Het resultaat is ‘Tussen klas en Kamer: ervaringen van een docent in het hart van de democratie’, een boek waarin de vraag centraal staat of de politiek het onderwijs kan verbeteren, en Pieter op basis van zijn bevindingen tot acht (vrij rigoureuze!) aanbevelingen voor beter onderwijs komt. 

‘Tussen klas en Kamer’ ligt vanaf 23 oktober in de boekhandel. Voor meer informatie kan je Pieter mailen op utb@st-maartenscollege.nl


Collega Tim Paardekoper over innovatie en hybride opleiden

portret Tim

Je kent Tim Paardekoper mogelijk als docent aardrijkskunde op het ’s Gravendreef College. Of als coördinator ICT en innovatieop diezelfde school. En anders wel als projectmedewerker innovatie op het Buro, praktijkdocent bij de Haagse Opleidingsschool of curriculumontwikkelaar bij de Hogeschool Rotterdam. In een interview op het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren spreekt deze duizendpoot zich uit over innovatie en hybride opleiden in het onderwijs.

Lees het artikel hier


Vlammende opening bètavleugel Gymnasium Novum

De vonken spatten ervan af op vrijdag 20 september. De vernieuwde bètavleugel werd officieel geopend door maar liefst twee wethouders: Jeffrey Keus, wethouder onderwijs, en Marcel Belt, wethouder duurzaamheid. 

Eerder al werd een deel van de benedenverdieping van de bètavleugel omgetoverd tot twee vernieuwde lokalen en een makerspace; een werkplaats waar onder andere NaTech en Natuurkunde wordt gegeven, met allerlei gereedschap en 3D-printers om theorie in de praktijk te brengen. 
Afgelopen zomer is er hard gewerkt om het klimaat in de bètavleugel te verbeteren in de vorm van dubbele beglazing en isolatie. Daarnaast zijn ook door de hele school uitvalschermen geïnstalleerd. Maar het oog wil ook wat! En dus is de bovenverdieping van de bètavleugel sterk gemoderniseerd. Met een nieuwe indeling, mooie nieuwe meubels en een nieuwe uitstraling. De verbouwing heeft er dus niet alleen voor gezorgd dat de lokalen nu ruimer, mooier en moderner zijn, maar ook is er aan duurzaamheid gedacht.

En dat alles was reden voor een feest, met demonstraties, een spectaculaire officiële opening en een afsluitend hapje en drankje op het schoolplein, goed verzorgd door onze collega’s van François Vatel. 

Technisch onderwijsassistent Frank van Dijk trakteerde de gasten op een spectaculaire demonstratie over wat scheikunde precies inhoudt. Wat hij het mooiste vindt, zei hij, is dat je verandering zichtbaar kunt maken. En daar hoorden allerlei special effects bij: van substanties met veranderende kleuren tot geluid. Daarna staken de wethouders de handen in het vuur. Het is gelukkig bij een bescheiden brandje gebleven, zodat onze leerlingen nu in de nieuwe praktijk- en theorielokalen kunnen genieten van hun scheikunde-, natuurkunde-, biologie- en wiskundelessen. 


 Werkgroep Burgerschap beleeft verbindende dag op het strand van Kijkduin

Burgerschap is een essentieel onderdeel van het onderwijs in Nederland en sinds kort is het ook een verplicht onderdeel op middelbare scholen. Op 23 september is de Spinoza-werkgroep Burgerschap bij elkaar gekomen onder leiding van Marlijn Passchier-Storm en Josine Pennings op het strand van Kijkduin. Deze bijeenkomst was het vertrekpunt om Burgerschap verder uit te rollen op alle scholen. Diverse deelnemers van de scholen waren aanwezig en in groepjes zijn ze aan de slag gegaan met allerlei opdrachten. Bijvoorbeeld over de noodzaak van verbinding op verschillende niveaus, de rol van sociale (on)gelijkheid en het creëren van een veilige schoolomgeving.

Waarom is Burgerschap verplicht?
Burgerschapsonderwijs is verplicht gesteld omdat het de ontwikkeling van sociale vaardigheden en verantwoordelijkheidsbesef bij leerlingen bevordert. In een steeds diverser wordende samenleving is het belangrijk dat leerlingen leren om te luisteren, communiceren en kritisch te denken. Het onderwijs in burgerschap helpt hen om actief deel te nemen aan de maatschappij en om de onderlinge verbinding te versterken.

Reacties van deelnemers tijdens de bijeenkomst
Tijdens de bijeenkomsten van de werkgroep benadrukten deelnemers dat samenwerking cruciaal is voor een prettige leeromgeving. "Samen maak je het prettiger voor iedereen", zei een deelnemer, wat onderstreept hoe belangrijk het is om inclusiviteit en samenwerking te bevorderen.
Daarnaast werd het belang van het koppelen van diverse (school-)niveaus besproken. Leerlingen op het Novum kijken anders tegen zaken aan dan leerlingen op het ISK. Dit verschil in perspectief is waardevol en kan bijdragen aan een breder begrip van sociale ongelijkheid en diversiteit.

Sociale ongelijkheid en veilige leeromgeving
Een belangrijk aandachtspunt is de sociale ongelijkheid die binnen en buiten scholen bestaat. Het is essentieel dat scholen veilige plekken zijn waar iedereen zich welkom voelt. Dit kan alleen worden bereikt door het creëren van draagvlak binnen de hele school. Het is cruciaal dat niet alleen docenten, maar ook leerlingen en ouders betrokken zijn bij burgerschapsonderwijs.

Verbinding op alle niveaus
Burgerschap moet niet alleen binnen de lessen zichtbaar zijn, maar ook daarbuiten. De school fungeert als een minisamenleving waarin leerlingen leren omgaan met verschillende meningen en achtergronden. Het bewustmaken van eigen vooroordelen is hierbij een belangrijke stap. Studiedagen en workshops kunnen helpen om dit onderwerp binnen de scholen te verankeren.

Visie op burgerschap
Vanaf dit schooljaar is elke school verplicht om een visie op burgerschap te hebben. Deze visie moet helder maken hoe de school burgerschap bevordert, zowel in de klas als daarbuiten. Het belang van burgerschap moet niet alleen worden besproken in de lessen, maar ook in de dagelijkse interacties tussen leerlingen en docenten.

Burgerschap onmisbaar
Burgerschap is een onmisbaar onderdeel van het onderwijs dat leerlingen helpt om zich te ontwikkelen tot verantwoordelijke en betrokken burgers. Door samen te werken en verbinding te maken op verschillende niveaus kunnen scholen een inclusieve en veilige omgeving creëren. Het is van groot belang dat alle betrokkenen meedoen en dat de visie op burgerschap helder en zichtbaar is binnen de school. Op deze manier kunnen we een positieve impact maken op de maatschappij en bijdragen aan een rechtvaardige en samenhangende samenleving.

En nu?
De werkgroep gaat aan de slag op de scholen op basis van de PDCA-cirkel: dus er zullen plannen worden opgesteld per school, dan zal er uitvoering aan gegeven worden, er komt een controle of de plannen volledig zijn (en volgens wettelijk kader) en daarna zal het plan zo nodig aangepast worden. Zo komt iedere school tot een helder burgerschapsplan.

 


Houd jij ons intranet al in de gaten?


Voor praktische vragen kun je natuurlijk altijd langslopen op het Buro (vanaf 8 november op een nieuw adres, zie hieronder!). Maar wist je dat je veel info ook op ons intranet kunt vinden? Ga naar intranet.scholengroepspinoza.nl en log in. Heb je vragen of opmerkingen? Laat het weten via intranet@scholengroepspinoza.nl.



Het Buro gaat verhuizen

Vanaf 8 november zijn wij te bezoeken op: Stationsplein 4, 2275 AZ Voorburg. Al onze andere gegevens blijven ongewijzigd.



© 2025 Scholengroep Spinoza realisatie Knijnenburg Producties